Ledarskap

Offboarding – så får du till ett bättre avslut

3 maj 2021

Ett bra avslut är mer än bara tårta och tacktal. Det måste påbörjas redan när det blir klart att en medarbetare ska sluta. Här ger HR-experten åtta tips om hur du gör en genomtänkt offboarding.

På senare år har många arbetsgivare börjat arbeta mer med onboarding – det vill säga introduktion av nyanställda. Mindre fokus har legat på det som är minst lika viktigt: en bra avslutningsprocess, eller det som kallas offboarding.

– Tiden mellan uppsägning och sista dagen tenderar att bli som ett vakuum. Man fokuserar på den nyanställda och på avtackningen och glömmer resten, säger Natalia Björkman Szklarska, HR- och arbetsrättsexpert på Simpolyer.

Först på senare tid har arbetsgivare börjat jobba mer med genomtänkta avslut.

Vilket är chefernas vanligaste misstag när någon ska sluta?

– Det är att man missar kompetensöverföringen. Det gäller att identifiera arbetsuppgifter, vilka som är akuta, och vilka som kan vänta. Ha samtal med den som slutar, tanka personen på reflexioner om hur ni kan jobba bättre, säger Natalia Björkman Szklarska.

Vad mer är viktigt för en bra offboarding?

– Vi glömmer ofta de tekniska bitarna, som att avsluta abonnemang och ta bort kontaktuppgifter. Se också till att ha en policy för avslutningsprocessen, så att den blir enhetlig.

Men det innebär inte att alla avtackningar måste vara exakt lika.
– Man får ha en dialog med den som slutar: ”vill du ha tårta eller inte?” och skräddarsy. Men i grunden ska det vara lika för alla. Vill man göra något extraordinärt – till exempel om någon slutar efter 30 år – då bör man som chef motivera det med lång och trogen tjänst. Det ska inte vara kopplat till hur omtyckt personen är eller personliga relationer.

Men det svåraste av allt – hur gör man med medarbetare som sagts upp av personliga skäl?

– Även om det är infekterat, fråga hur personen vill avtackas. Våga försöka göra ett positivt avslut.

Lär mer: Så ska du uttrycka dig vid svåra samtal

8 tips för en lyckad offboarding

  1. Gå igenom de olika delarna av uppsägningen – till exempel uppsägningstid, sista anställningsdag och semesterersättning.
  2. Boka tid för ett avslutningssamtal.
  3. Planera överlämningen av arbetsuppgifter och ansvarsområden till övriga medarbetare.
  4. Informera berörda avdelningar om vilka uppgifter som behöver genomföras i samband med uppsägningen.
  5. Se till att alla tekniska tillgångar avslutas i tid – viktigt att följa upp!
  6. Samla värdefulla insikter från avslutningssamtalet – och kom ihåg att visa uppskattning över medarbetarens tid i företaget!
  7. Ge medarbetaren möjlighet att bidra med åsikter och synpunkter anonymt.
  8. Ge medarbetaren en god avtackning utifrån medarbetarens egna önskemål.

Källa: Hämtat ur "Offbording – tips och råd för lyckade avslut", utgiven av HR-stödföretaget Simployer.