När medarbetare åker kärlekens berg-och dalbana
31 mars 2021
Filips och Daniels kärleksrelation påverkar hela arbetsgruppen, på gott och ont. Ska chefen Eva åtgärda det? Eller vore det att lägga sig i parets privatliv?
Eva är chef för en liten grupp på kommunens kontaktcenter. De är väl sammansvetsade och gör ett kanonjobb ihop. Nyligen gick klippan Ulla i pension, och Eva rekryterade unge Filip. Självklart hade han inte lika stor erfarenhet som Ulla, men är engagerad och ett riktigt charmtroll. Filip kom snabbt in i gänget, och fick särskilt bra kontakt med Daniel, och de två började umgås även privat (obs, det här var innan corona). Sedan gick det bara ett litet tag så berättade de för hela världen, som man gör när man är nykär, att de blivit ett par.
Eva tycker bara att det är härligt. Filips och Daniels kärlek till varandra skapar en extra positiv kraft på arbetsplatsen. Och eftersom de är jämbördiga och ingen är chef över den andra så är det inte mer med den saken.
Men lika snabbt som Filip och Daniel blev ihop, lika plötsligt tar det en dag slut. Eller, Daniel gör slut. Filip är förkrossad. Han har svårt att göra sitt jobb på ett bra sätt. Daniel är inte heller glad, utan tystlåten, och stämningen i hela arbetsgruppen har blivit låg. De som har haft så trevligt ihop förut.
Eva funderar på hur hon ska ta tag i det hela, men det behöver hon inte göra, visar det sig. För bara ett par veckor senare har Filip och Daniel tydligen hittat tillbaka till varandra, och den härliga atmosfären på kontaktcentret stiger åter.
Men Eva blir misstänksam. Tänk om det tar slut mellan Filip och Daniel igen. Hela kontaktcentret verkar vara beroende av hur det går i förhållandet mellan Filip och Daniel.
Vad ska Eva göra? Filips och Daniels relation är ju privat. Kan hon bara klampa in i där och ställa krav? Eller ska hon låta allt rinna ut i sanden?
Ska det finnas en kärlekspolicy? Skulle hon ha förbjudit deras kärlek redan från början? Hur mycket får en chef går in i medarbetarnas privatliv?
Tre svarar:
Jessica lindegren, kultur- och fritidschef, Älvkarleby kommun
– Under mina år som chef har jag varit med om två fall där medarbetare blivit ett par. Båda paren är gifta nu, men jobbar på olika ställen. I båda fallen tog jag ett samtal med dem direkt när det blev känt. Först och främst sa jag att det är jättekul att de är kära, men att det inte får påverka arbetet på ett negativt sätt. Jag har varit tydlig med det just ifall relationen inte skulle hålla.
– Jag tycker att Eva gjorde en miss som inte pratade med Filip och Daniel i första skedet. Mitt råd är att hon tar upp det nu och hänvisar till hur deras förhållande har påverkat gruppen.
Bör det finnas en kärlekspolicy?
– Det vet jag inte, men oavsett om det handlar om kärlek eller något annat så kan man hänvisa till arbetsgivarens övergripande policy vad gäller ansvar och skyldigheter och att vi är varandras arbetsmiljö.
Andreaz Strömgren, kommunchef, Timrå kommun
– Jag tror att de flesta som har haft längre chefsuppdrag har varit tvungna att hantera kärlek på jobbet. Det måste hanteras, men inte med förbud.
– Ett kontaktcenter är till för besökarna och deras behov ska vara i fokus. Om det störs av en kärleksrelation – pågående eller avslutad – är det chefens ansvar att hantera det klokt.
– Eva bör medvetandegöra Filip och Daniel på hur deras relation påverkar arbetsplatsen. Det här bör göras direkt när förhållandet blir känt. Det är även bra att hantera frågan ”när allt är bra” och ingen separationskonflikt är direkt pågående.
– Involvera Filip och Daniel i förslag till lösningar. Kan inte den negativa påverkan på arbetsplatsens funktion förhindras måste chefen försöka fördela om arbetsuppgifter och separera kärleksparet. En omplacering kan bli aktuell.
Serin Ohanian, enhetschef Dicksons hus, Göteborgs stad
– Jag tycker att Eva ska försöka åtgärda situationen. Det handlar inte bara om privatlivet eftersom Filips och Daniels relation har gått ut över hela arbetsgruppen.
Men just nu är ju allt bra.
– Ja, men som chef måste man jobba förebyggande. Eva bör prata med Filip och Daniel enskilt, och säga att hon förväntar sig att de sköter sina arbetsuppgifter som de ska och att dynamiken i arbetsgruppen inte ska påverkas om relationen inte skulle hålla. Ett samtal kan räcka långt för att stärka arbetsmoralen.
Om det tar slut igen, är det inte okej att få vara ledsen på jobbet då?
– Jo, självklart. Det gäller att vara lyhörd som chef, och exempelvis anpassa arbetsuppgifterna under en period om medarbetaren inte kan prestera som vanligt. Medarbetaren har också ett ansvar att signalera om hen mår dåligt.