• Bildtext: Karriärcoachen Charlotte Hågård tycker det finns mycket att vinna på att ta nya och hålla i professionella kontakter.

Karriär

5 tips: Så maxar du din Linkedin-profil

25 januari 2021

Knyt kontakter, utbyt erfarenheter och hitta nya medarbetare. Karriärcoachen Charlotte Hågård kallar sig också Linkedin-expert, och ger här sina tips om yrkesnätverket till dig som chef.

Charlotte Hågård har utbildat chefer i flera kommuner i hur de ska nyttja Linkedin på smartaste sätt.

Varför tycker du det är viktigt att chefer finns på Linkedin?

– För att det är det största sociala mediet där du befinner dig som yrkesmänniska. Det är som ett digitalt visitkort som berättar om dina meriter och vad du jobbar med. I dag kollar ju människor upp varandra, inför möten till exempel, och många börjar just där. Det är inte heller ovanligt att folk som söker jobb kollar upp sin tilltänkta chef där. Och så får du koll på vad som händer i din bransch. Du slipper också en massa snack om vad folk äter till middag och sådant.

Många använder väl Linkedin i första hand för att presentera sig då de vill byta arbetsplats?

– Ja, men även om man inte har sådana planer i dag kan det ju se annorlunda ut om ett år. Då är det ju bra att redan ha en bra profil.

Som chef har man ofta ett pressat schema redan som det är. Ska man verkligen lägga tid på ännu en digital mötesplats?

– Se det så här: På Linkedin kan du sprida budskap om din arbetsplats och er verksamhet. Det kan vara ett bra sätt att exempelvis rekrytera nya medarbetare. Och kanske kan du få idéer och tips från kolleger på andra orter.

Är det verkligen här en äldreomsorgschef hittar medarbetare till hemtjänsten?

– Ja, absolut! Där finns människor med alla möjliga sorters bakgrund och kunskap. För övrigt är Linkedin ett väldigt bra ställe att ”bli vän” med sina medarbetare på, i stället för på de privata sociala medier-kanalerna. Då kan de sprida dina inlägg.

– Sedan rekommenderar jag att göra en så kallad företagssida för verksamheten, där flera personer kan medverka. Man måste förstås först kolla om det finns någon policy hos arbetsgivaren.

Men medarbetarna är ju trots allt i beroendeställning till sin chef – de kanske inte vill att chefen ser vad de gör på Linkedin, till exempel söker andra jobb?

– Ja, det är viktigt att ha en tydlig strategi och kanske ta upp frågan gemensamt först. Det kan ju vara samma sak för chefen, som kanske inte vill att medarbetare ser att hen söker nytt jobb. Sen ska man förstås aldrig tvinga medarbetare att vara med. Men har man ett superbra team som bestämt sig för att satsa kan det vara väldigt bra att ha Linkedin som verktyg för att sprida kunskap om verksamheten, rekrytera och så vidare.

Hur ska man tänka när man gör sin profil?

– Börja med att fundera på vad du vill uppnå. Vilken målgrupp vill du ha – ska du till exempel säga ja till alla kontaktförfrågningar, och vilka vill du själv bjuda in?

– Jag skickar för övrigt alltid en personlig inbjudan, där jag berättar varför jag vill knyta kontakt med personen i fråga. 

Hur kan den chef som redan befinner sig på Linkedin utveckla det hela?

– Genom att bli ännu mer aktiv, utöka sitt kontaktnät, bli mer av ”en röst” där genom att dela inlägg, skriva artiklar. Man kan också gå med i grupper och starta egna.  

Kom igång med Linkedin

  • Skapa ett konto.
  • Bygg upp din profil. Använd ett bra foto och en rubrik som säger något om dig. Titta på hur andra gjort.
  • Börja lägga till personer för att bygga ditt nätverk utifrån vilket mål du har.
  • Gör det till en daglig rutin att titta in, lära dig mer, kolla flödet.
  • Fundera på om du vill börja göra egna inlägg. Precis som i andra digitala kanaler premieras du ju mer aktiv du är.