• För tio år sedan sålde hon utbildningar. Nu är Elaine Eksvärd vd för sitt egen ­retorikbyrå med tio anställda.

Kändischefen

”Sa ja trots att jag inte vågade”

29 januari 2018

En säljande vd som ständigt är på resande fot. Elaine Eksvärd är flitigt anlitad retorikexpert och samtidigt chef och personalansvarig.

Vilket var ditt första chefsjobb?

– Det var 2005 på en utbildningsavdelning på tidningen Gringo. Jag hade inte så mycket med tidningen att göra, vi sålde utbildningar och ordnade kurser i retorik i Västervik. Sedan gick Gringo i konkurs och det var då jag startade bolag. 2010 startade jag och min man Snacka snyggt som på sju år har vuxit till att ha tio anställda.

Hur är din ledarstil?

– Uppmuntrande. Jag är inte sen att berätta om någon har gjort något bra. Men jag är också väldigt rak, säger vad jag tycker när något gått fel och är noga med att skilja på sak och person.

– Men det är svårt att vara som bäst när man är pressad, vilket jag ofta är eftersom jag är en säljande vd och är väldigt mycket ute i landet och träffar kunder och föreläser. Därför ska vi inom kort ha en konsultchef som tar vissa av mina uppgifter.  

Har du ett bra chefstips att dela med dig av?

– Om någon har gjort fel ska man alltid utgå ifrån att personen menade väl och har försökt. Först påtala hur värdefull personen är som medarbetare, och fråga om han eller hon behöver stöd, och inte alls vara anklagande.

– Det tipset lärde jag mig av en chef som var med på en utbildning i presentationsteknik.

När du var ung var ditt mantra att alltid tacka ja till jobberbjudanden. Fungerar det fortfarande?

– Det var i början av min karriär,  när jag var livrädd att tala inför folk och fick frågan om jag kunde föreläsa efter Göran Persson. Då beslöt jag att tacka ja, trots att jag egentligen inte vågade.

– Jag låter inte rädsla hindra mig, men jag tackar nej till saker som inte visar min kompetens. Som att vara med i Fångarna på fortet. Det hade nog blivit bra underhållning men mindre bra för varumärket.