• Lena Karlsson och hennes tre kolleger hade en liten hög med diktat som väntade när journalsystemet kom igång igen.

Digitalisering

Hackerattack mot vårdcentralen skärpte rutiner

8 mars 2024

Vårdcentralen Bohuslinden är en av många vårdgivare som utsatts för dataintrång den senaste tiden. Nu har man infört rutiner för hur man ska göra om det händer igen.

När nätet försvann på eftermiddagen tisdagen den 6 februari trodde medarbetarna på Vårdcentralen Bohuslinden i Strömstad att det skulle vara tillbaka nästa morgon.

→Hackare stoppas av receptionister

– Men på onsdagen kom vi bara åt våra hemkataloger och på torsdagen låg allt nere, berättar Lena Karlsson, medicinsk sekreterare och lokalt it-ansvarig.

It-leverantören Advania hade utsatts för en hackerattack som drabbade 11 av Praktikertjänsts vårdcentraler.

Försökte nå ut på sociala medier

På Bohuslinden innebar detta att man inte visste vilka patienter som hade inbokade möten och inte kom åt några e-remisser. Via mobiltelefon försökte man informera om intrånget på sociala medier.

– De patienter som ändå dök upp fick vi hjälpa så gott vi kunde och fakturera i efterhand, säger Lena Karlsson.

På fredagen började leverantören starta upp reservrutiner och efter någon vecka var det ungefär som vanligt igen. Attacken är anmäld till Integritetsskyddsmyndigheten eftersom personuppgifter kan ha röjts.

Papper och penna

Flera vårdgivare i landet har drabbats av hackerattacker på senare tid. Bohuslinden har infört rutiner för hur man ska bete sig om det händer igen.

– Vi har pappersblanketter och alla viktiga telefonnummer nerskrivna. Varje eftermiddag printar vi ut en lista över nästa dags patienter, så att vi har koll på en dag i alla fall, säger Lena Karlsson.

Editionsbanner_medsek.jpg


Relaterade artiklar