• Kvinnor får för lite återhämtning på grund av för få pauser på jobbet och att de är familjens projektledare.

Stress

Kvinnor planerar hemarbetet – slits ut av "tredje skiftet"

3 april 2023

Kvinnor får för lite återhämtning. Planering och organisering av familjelivet – det så kallade tredje skiftet – stjäl deras tid. Samtidigt har pauserna i arbetslivet blivit färre.

Man brukar säga att våra liv är indelade i två skift: yrkesarbete och hemarbete. Men nu har forskarna insett att det finns ett tredje skift: Att planera och organisera hemmalivet.

Oftast är projektledaren en kvinna, som gör allt från att planera påskfirande till att förbereda kakbak till klasskassan.

Alt-textUlf Ericsson, professor (foto: Högskolan Kristianstad)

De som lanserat begreppet tredje skiftet är Ulf Ericsson, professor i personal- och arbetslivsvetenskap vid Högskolan Kristianstad, och hans forskarkolleger.

Kvinnor hinner inte varva ner

I en studie har de intervjuat anställda på ett försäkringsbolag om återhämtning. De såg ett tydligt mönster: Yngre kvinnor mellan 30 och 45 år saknar tillfälle att varva ner.

– De beskrev att de levde jämställt och delade lika på matlagning och hämtning av barn. Men det var kvinnorna som organiserade hemmalivet och som höll schemat över aktiviteterna i huvudet. Männen deltog väldigt lite i det tredje skiftet, säger Ulf Ericsson.

Läs mer: 13 tecken på utbrändhet – kolla om du är i riskzonen

Flera av de intervjuade kvinnorna berättade att de ställde väckarklockan på fem på morgonen för att få loss egentid.

– Då kunde de träna eller promenera utan att familjelivet eller arbetslivet blev lidande. Men det skedde på bekostnad av sömnen, säger Ulf Ericsson.

Färre pauser på hemmakontoret

Samtidigt som kvinnorna saknar återhämtning på fritiden har pauserna på arbetstid blivit allt färre sedan hybridarbetet blev vanligt.

– På hemmakontoret finns ingen kollega som frågar om man ska ta en kaffe. Det har blivit svårare att få in det som jag kallar ”mellanrum” eller ”fickor” under arbetsdagen. Långsiktigt är det inte bra att rationalisera bort återhämtning, säger han.

Ulf Ericsson menar att man behöver föra en dialog om återhämtning både på arbetet och i familjen. Arbetsgivare måste förstå att anställda behöver pauser för att orka i längden, och på hemmaplan måste man börja dela på ansvaret för planering.

Läs mer:

Rekordmånga sjuka av stress – här är yrkena med högst arbetsbelastning

Så minskade de stressen på arbetsplatsen