• Christian Khouri, kundtjänstmedarbetare på Telge energi är van att hantera kunder som är upprörda över de höga elpriserna.

Miljö

Han ger råd om hur man sänker elkostnaden

25 oktober 2022

Han har kallats ”en tjuv utan samvete” av kunder som ringer in. Men Christian Khouri vill få de upprörda att lägga på med ett leende på läpparna.

Trycket på kundtjänstmedarbetarna på Telge Energi har varit hårt under det senaste året. Det finns ständigt en kö på 50 till 60 väntande samtal, vilket är långt mer än vad det brukar vara.

Tips: ladda inte hela natten

– Självklart är det tufft just nu. Många sitter i en svår situation och släpper ut sin ilska över det när de ringer in. Men ofta räcker det med att lyssna på vad de har att säga och då brukar de be om ursäkt. Sedan försöker jag hitta lösningar som kan förbättra för dem. Ibland händer det till och med att kunden är glad när vi är klara, säger Christian Khouri.

Lösningarna kan handla om att se över elavtal eller att få råd som gör att elförbrukningen sänks. Några tips är att styra så mycket som möjligt av elförbrukningen till natten, att inte stå och fundera på vad man ska laga till middag med kylskåpsdörren öppen, inte ladda mobilen hela natten och släcka alla lampor.

Stöttar varandra

Men att ta emot klagomål kan vara påfrestande, även om de flesta lugnar sig efter en stund. Situationen har gjort att arbetsgruppen svetsats samman, eftersom stöd från kolleger och chef är avgörande för att orka med i längden.

– Om någon ser trött ut frågar man hur det är. Och får någon ett extra jobbigt samtal tar man en fika och försöker stötta. Man vet att nästa gång är det min tur. Vi har nästan blivit mer som ett kompisgäng än en arbetsgrupp.

Läs mer på samma ämne:

Hon släcker ner och spar energi

Nattvandring stoppar energitjuvar

Han ger råd om hur man sänker elkostnaden

Han pressar elförbrukningen

Nu vill alla sätta upp solceller


Relaterade artiklar