• Belgin Fuchs.

  • Kundtjänsten i Kramfors är bemannad med tre personer i växeln och två i receptionen.

Arbetsmiljö

Varför är Kramfors bäst i telefon?

2 mars 2019

Fem frågor till Belgin Fuchs samhällsvägledare i Kramfors kommun.

– Vi utgår faktiskt helt från kommunens webbsida och har blivit bra på att hitta svaren på invånarnas frågor där. Vi uppmuntrar förvaltningarna att lägga ut så mycket information som möjligt där så att vi kan hitta svaren. Har man en gång hittat svaret på en fråga så vet vi var det finns.

Vilka är de vanligaste frågorna?

– Det varierar med årstiden. Nu när det är mörkt och vinter handlar det mycket om gatubelysning, snöröjning och sandning. Vi får mellan 800 och 900 samtal om dagen och många frågar om öppettider och sophämtning. Många frågar också om försörjningsstöd; när kommer pengarna? Men det kan vi inte svara på, då hänvisar vi till välfärdsförvaltningen.

Vilka frågor är svårast?

– Bygg och miljö brukar vara komplicerade frågor som vi kopplar direkt till handläggarna. Vi vill ju inte ge felaktiga besked.

Vilken är den konstigaste frågan du fått?

– Oj, det är många konstiga frågor. Vissa frågar efter telefonnummer till olika Kramforsbor, andra tror att de ringt till vårdcentralen och börjar prata om sina besvär men vi hjälper alla så gott vi kan.

Enligt den senaste rankingen som Sveriges Kommuner och Landsting gjort är ni bäst i landet på att ge snabba svar i telefon. Är de som ringer tacksamma?

– De flesta är trevliga men det kanske de blir eftersom vi är så trevliga. Vi förstår att vissa är frustrerade när de inte får tag på handläggare eller om ärenden tar lång tid. Men vi är vana och tar det inte personligt.  

Belgin Fuchs

Yrke: Samhällsvägledare.
Arbetsplats: Kramfors kommun.
Ålder: 41 år.
Familj: Man och två döttrar.
Bor: Villa i Härnösand.
Fritidsintressen: Döttrarna, 2,5 och 6 år tar nästan all tid. Gillar att simma.
Bästa arbetsredskapet: Mina kolleger.


Relaterade artiklar