Rapporten visar att det finns ett relativt litet intresse från medlemmarna att plugga på heltid. Det är mer attraktivt att kombinera jobb och studier om man skulle vidareutbilda sig. Samtidigt uttrycks viss oro för att många bollar i luften (hem, jobb, studier, familj) kan utgöra ett problem för att få ihop vardagen. Att läsa utbildningar med inslag av praktisk verksamhet, eller att det ges möjlighet att implementera det man lär sig på utbildningen i sin egen verksamhet, ses som positivt. Det är också viktigt att den utbildning man vill ha efterfrågas av arbetsgivaren. Annars blir det frustration både hos arbetsgivare och medarbetare när inte det man läst ger utdelning i form av lön eller karriärutveckling.
Rapporten baseras på workshops, intervjuer och samtal och beskriver kompetens- och utbildningsbehovet hos utvalda medlemsgrupper i Vision:
Chefer ser framför allt följande utbildningsbehov: juridisk kompetens, ledarskapsutbildning, verksamhetsutveckling samt digitalisering.
Socialt arbete innefattar yrkesgrupperna socialsekreterare, biståndshandläggare, skolkuratorer och behandlingspersonal/socialpedagoger. Utbildningsbehoven skiljer sig åt mellan yrkesgrupperna, men gemensamt för samtliga grupper är att de pekar ut följande områden: juridik, bemötande/kommunikation (t.ex. olika samtalsmetoder), psykiatrisk orienteringsfokus (t.ex. NPF, KBT), digitalisering samt ledarskapsutbildning.
Administratörer ser utbildningsbehov i framför allt följande områden: samordningskompetens, kunskap inom IT och digitalisering samt juridik.
Medicinska sekreterare ser utbildningsbehov i framför allt följande områden: journalföring och dokumenthantering, juridik, verksamhetsutveckling, IT/digital kompetens samt kodning, diagnostik och statistik.
Tandsköterskor ser utbildningsbehov i framför allt följande områden: patientsäkerhet och bemötande, verksamhetsutveckling samt teknik, IT och digital kompetens.
Vision vill:
- Att arbetsgivare arbetar mer systematiskt och aktivt för att chefer och medarbetare upprättar och använder sig av individuella planer för kompetensutveckling.
- Att arbetsgivare ska ha strategiska och långsiktiga kompetensförsörjningsplaner som analyserar framtida behov och kan användas som utgångspunkt för medarbetarnas utvecklingsinsatser.
- Att arbetsgivaren ser till att inte tillgången på omställningsstudiestödet och andra stöd påverkar omfattningen av arbetsgivarens egen kompetensutvecklingsarbete negativt.
- Att möjligheterna till validering och komplettering av befintliga kunskaper främjas och utvecklas. Gör det möjligt att använda kompetens från arbetslivet eller eftergymnasiala utbildningar som förkunskapskrav inom yrkeshögskolan.
- Att det inrättas en generös studie- och yrkesvägledning för vuxna. Oavsett om det är omställningsorganisationerna eller någon annan instans som tillhandahåller denna tjänst, så är det viktigt att den är lättillgänglig och uppdaterad på det som kan vara aktuellt för den enskilde arbetstagaren.
Ladda ner rapporten "Höj kompetensen" här.