Kom i kontakt med Vision

Vision Direkt

0771 44 00 00

×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden. 

Mer om medlemskapet

Gå med i a-kassan

Mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?

SMS:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

Lärdomarna från pandemin måste leda till förändring

2022-02-25

Sverige har kommit relativt väl ut ur pandemin och tillhör de länder som haft lägst överdödlighet under 2020–2021. Det konstaterar Coronakommissionen i sitt slutbetänkande som presenterades idag. Samtidigt får regeringen kritik för att smittan tog sig in på särskilda boenden för äldre. Många äldre fick inte den sjukhusvård som kunde ha hjälpt dem. Delvis på grund av felaktiga prioriteringar men också på grund av tidigare känd problematik; otillräcklig bemanning och bristande organisering av verksamheten.

Men det finns också anledning att vara stolt. Trots svåra förhållanden har kommuner och regioner visat att det går att kraftsamla och samverka. Chefer och deras medarbetare i kommuner och regioner har gjort sitt yttersta och - kan vi konstatera idag - lyckats bra.

Men att kraftsamla kostar på. Arbetsbelastningen har varit extremt hög, väldigt länge. Så kan det inte fortsätta. Nu måste kommuner och regioner ta sitt ansvar. Nationella ambitioner måste få genomslag i välfärdens verksamheter.

Vision har sagt det förut och vi upprepar: chefernas och medarbetarnas kompetens och förutsättningar för att utföra sitt arbete är avgörande för en god kvalitet. Men för att deras kunnande ska komma till nytta måste arbetsmiljö och arbetsvillkor inom välfärden stärkas. I äldreomsorgen behövs ett mer närvarande ledarskap med fler chefer som kan stötta sin personal och skapa en bättre verksamhet. Det är avgörande för möjligheterna att både rekrytera och behålla personal.

Vision kommer nu noggrant analysera kommissionens förslag och väcka dialogen med kommuner och regioner. Vi måste dra lärdomar av två tuffa år. Det är hög tid för förändring.

Veronica Magnusson, förbundsordförande

Coronakommissionens slutbetänkande (coronakommissionen.com)

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb

Vision Direkt

0771 44 00 00

Frågor & svar