Migrationsyttrande
Vision kan ge ett fackligt yttrande vid ansökningar om arbetstillstånd. Här kan du se vad du som arbetsgivare ska göra för att få ett sådant yttrande.
Migrationsverkets e-tjänster för dig som är arbetsgivare
På Migrationsverkets webbplats finns information om vilka regler som gäller för att få ett arbetstillstånd och de krav som finns på arbetsgivare som ska anställa någon från ett land utanför EU. Där finns bland annat en steg-för-steg-instruktion inför anställning av en medborgare från ett land utanför EU/EES och Schweiz och hur arbetsgivare ska göra för att skapa ett anställningserbjudande för att personen ska kunna söka arbetstillstånd.
Information till arbetsgivare om arbetstillstånd (migrationsverket.se)
I Migrationsverkets e-tjänster kan du logga in med bank-id och fylla i blankett för något av följande:
- anställningserbjudande
- nytt anställningserbjudande
- förlängning av anställning
- uppgifter om försörjning.
Kontrollera att du angivit följande punkter i blanketten:
- Marknadsmässig lön (se Visions lönestatistik).
- Sjukförsäkring: Collectum och/eller Alecta.
- Livförsäkring: exempelvis Collectum, Alecta, Bliwa, Folksam, Skandia.
- Trygghetsförsäkring: Fora och/eller AFA.
- Tjänstepensionsförsäkring: Collectum och/eller Alecta.
- Om kollektivavtal finns med Vision eller saknas.
Handläggning av ärendet hos Migrationsverket
Du kan följa ärendenumret och får sedan svar på yttrandet via Migrationsverkets webbplats. Vision svarar inom fem arbetsdagar efter att vi mottagit underlaget.
Har du övriga frågor om fackligt yttrande vid arbetstillstånd? Mejla Vision på migrationsarenden@vision.se.