Kom i kontakt med Vision

Vision Direkt

0771 44 00 00

Stäng ×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden. 

Mer om medlemskapet

Mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?

Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Härmed godkänner du villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att du är medveten om att dina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister. Vi behöver uppgifterna för att erbjuda dig medlemskap i enlighet med våra stadgar. 

Läs om hur vi använder dina personuppgifter

Gå till Visions stadgar

Med hjälp av uppgifterna du lämnar betalas din medlemsavgift genom automatiskt avdrag på din lön varje månad. Om det inte går att dra avgiften får du ett inbetalningskort hemskickat med posten, eller till Kivra om du har en digital brevlåda. Du kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura.

Medlemsavgiften baseras på din inkomst och du har själv ett ansvar för att Vision har aktuella uppgifter om dig. Du har möjlighet att själv uppdatera dina uppgifter på Mina sidor.

Dina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver du själv kontakta det bolag som Vision hänvisar dig till.

Du ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med. Tänk dock på att försäkringarna kan omfattas av exempelvis hälsokrav. Därför bör du noggrant läsa informationen som du får hemskickad till dig när du har blivit medlem. Kontakta försäkringsbolaget om du inte uppfyller kraven för försäkringen.

Om du betalar medlemsavgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien för dina personförsäkringar att dras på samma sätt.

Inkomstförsäkringen ingår i ditt medlemskap. Men du måste vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning från inkomstförsäkringen om du blir arbetslös. Glöm inte att söka medlemskap i a-kassan separat från ditt medlemskap i Vision.

Gå till A-kassan Visions webbplats

Migrationsyttrande

Vision kan ge ett fackligt yttrande vid ansökningar om arbetstillstånd. Här kan du se vad du som arbetsgivare ska göra för att få ett sådant yttrande.

Migrationsverkets e-tjänster för dig som är arbetsgivare

På Migrationsverkets webbplats finns information om vilka regler som gäller för att få ett arbetstillstånd och de krav som finns på arbetsgivare som ska anställa någon från ett land utanför EU. Där finns bland annat en steg-för-steg-instruktion inför anställning av en medborgare från ett land utanför EU/EES och Schweiz och hur arbetsgivare ska göra för att skapa ett anställningserbjudande för att personen ska kunna söka arbetstillstånd.

Information till arbetsgivare om arbetstillstånd (migrationsverket.se)

I Migrationsverkets e-tjänster kan du logga in med bank-id och fylla i blankett för något av följande:

  • anställningserbjudande
  • nytt anställningserbjudande
  • förlängning av anställning
  • uppgifter om försörjning.

Kontrollera att du angivit följande punkter i blanketten:

  • Marknadsmässig lön (se Visions lönestatistik).
  • Sjukförsäkring: Collectum och/eller Alecta.
  • Livförsäkring: exempelvis Collectum, Alecta, Bliwa, Folksam, Skandia.
  • Trygghetsförsäkring: Fora och/eller AFA.
  • Tjänstepensionsförsäkring: Collectum och/eller Alecta.
  • Om kollektivavtal finns med Vision eller saknas.

Handläggning av ärendet hos Migrationsverket

Du kan följa ärendenumret och får sedan svar på yttrandet via Migrationsverkets webbplats. Vision svarar inom fem arbetsdagar efter att vi mottagit underlaget.

Har du övriga frågor om fackligt yttrande vid arbetstillstånd? Mejla Vision på migrationsarenden@vision.se.

Chatta med oss i Vision-appen!


Som medlem i Vision kan du chatta med en rådgivare - direkt i Vision-appen! Du hittar appen där appar finns.

Mer om Vision-appen