4 steg: Så skapar du nya förmåner på jobbet
24 september 2021
Du vet väl att du kan påverka vilka förmåner du har som anställd? Låt inte önskningarna stanna vid fikabordssnack.
”Tänk om vi ändå hade friskvårdstimme!”, ”hörni, min sambo får gå till tandläkaren på arbetstid”, ”visst vore det härligt med fruktkorg här på kontoret.”
Det är arbetsgivaren som i slutändan bestämmer vilka personalförmåner som ska erbjudas, men som medarbetare har du möjlighet att göra din röst hörd.
Om du och dina kolleger saknar någon personalförmån ska du göra så här:
- Prata med den som är fackligt ombud på din arbetsplats. Eller kontakta Visions lokala styrelse. Du kan också ta hjälp av Visions regionala center.
- Vässa era argument – vad skulle arbetsgivaren vinna på om ni hade förmånen?
- Därefter kan en facklig representant skicka en så kallad förhandlingsframställan till arbetsgivaren och påbörja en intresseförhandling om att införa den nya förmånen.
- Förhandlingen mellan arbetsgivare och fack kan i bästa fall resultera i ett lokalt kollektivavtal som innebär att du och dina kolleger får bättre villkor.