• Säffle kommun är framgångsrika på Facebook.

Digitalisering

Så lyckas ni på Facebook

1 mars 2021

Att synas och vara aktiv på sociala medier har blivit en självklarhet för kommuner och regioner. De som vill engagera medborgarna på Facebook har mycket att lära av Säffle kommun.

Av landets 290 kommuner är lilla Säffle vid Vänerns strand allra bäst. I alla fall enligt mätningar som företaget Social Media Champion gör dagligen av aktivitet och kvalitet på Facebook-sidor från näringsliv och offentlig sektor.

Saklighet och en återkommande tonalitet är några av nycklarna till framgång, enligt Johan Österman, kommunikationsansvarig på Säffle kommun:

– För oss är det viktigt att hitta blandningen mellan viktig samhällsinformation och inlägg där vi använder ett mer personligt tilltal och skapar en dialog med våra kommuninvånare. Vi arbetar mycket med att visa upp vår kommun och lyfta fram positiva initiativ och händelser, säger han.

När Johan Österman tog över ansvaret för kanalen 2015 hade man ett 20-tal olika redaktörer som postade lite om vartannat. Då bestämdes att samtliga inlägg skulle passera via honom.

– Det innebar att sidan hittade sin röst, att tonaliteten i vår kommunikation blev enhetlig och har en igenkänningsfaktor.

5 tips från Säffle

1. Var dagsfärsk i kommunikationen och på plats när det händer. Det är inte kul att läsa om en invigning några dagar efter att den har ägt rum.

2. Ha ett reservlager med tidlösa inlägg som kan användas när som helst.

3. Sortera så att rätt inlägg hamnar i rätt kanal. Allt behöver inte hamna på Facebook.

4. Ha en återkommande tonalitet och bildspråk så att följarna känner igen sig.

5. Våga bryta mot oskrivna regler. Bry dig inte så mycket om exakt vilka klockslag som är bäst att publicera på, eller att videoklipp måste vara korta.


Relaterade artiklar