Behovet av sociala matbutiker ökar
2 november 2020
För fem år sedan öppnade den första. Sedan dess har allt fler sociala matbutiker slagit upp dörrarna. Syftet är minskat matsvinn och att utsatta människor ska kunna kan handla mat billigt.
Bordsmargarin för sju kronor. Ströbröd för fem och en chokladkaka för lika mycket. Det här är de priser som gäller för Matmissionens medlemmar när de går runt i butiken i Jakobsberg i Järfälla kommun utanför Stockholm.
– Vi var först i Norden och firar fem i december, säger Johan Rindevall, verksamhetsområdeschef.
Stockholms Stadsmission driver två sociala matbutiker, och har varit inspirationskälla för en handfull som drivs av andra organisationer i städer som Göteborg och Jönköping.
"Butik full av kunder visar på samhällsproblem"
Tanken med sociala matbutiker, eller social supermarkets, som de kallas i internationella sammanhang, bygger på att ta tillvara matsvinn som andra butiker, leverantörer och producenter skänkt och sälja det till kraftigt reducerade priser till människor med låg inkomst. I Sverige har Stadsmissionen adderat ytterligare ett syfte, nämligen att anställa människor som står utanför arbetsmarknaden och få dem att ta sig vidare.
För att motverka stigmatisering får vem som helst handla i sociala matbutiker, men det är generellt bara medlemmar som får handla till lägsta priserna. I Matmissionens fall utgår man från priserna i Willys butiker och reducerar dessa till en tredjedel.
– Jag som kommer från den vanliga handeln har lärt mig att det är jättebra att butiken är full av kunder. Men i vårt fall visar det på samhällsproblem och att det finns behov av att handla billigare, säger Johan Rindevall.
Butiker i Göteborg ska expandera
För att bli medlem måste man bevisa att ens månadsinkomst ligger under 9 972 kronor och inte vara student.
– Vi växer och behovet är stort. Om man tittar på begreppet relativ fattigdom för att se vår potentiella medlemsbas så ser vi att det 2017 fanns 1,4 miljoner människor med låg disponibel inkomst. Och den siffran har inte blivit lägre med tanke på corona, säger Johan Rindevall.
MatRätt i Göteborg, som drivs av organisationen Räddningsmissionen, har följt samma koncept och öppnade sin första butik i mars. De planerar redan nu att öppna ytterligare en butik i vår.
– Bara i Göteborg finns det runt 30 000 människor som lever under existensminimum. Vi hade kunnat öppna en till butik redan i höst, men utmaningen för sociala matbutiker ligger i att få en trygghet i att matsvinn från andra butiker levereras till oss. Vi vill inte öppna fler butiker och höja medlemmars förhoppningar och sedan ha tomma butiker, säger butikschefen Ida-Lina Frisell.
Några kronor gör stor skillnad
Även Matmissionen i Stockholm planerar att öppna ytterligare butiker, eventuellt redan nästa år.
– Jag minns en kund som sa att han äntligen hade råd med smaksatt yoghurt. Han var van vid att bara ha råd med filmjölk. Hur många kronor skiljer det mellan dessa varor? Det är i den verkligheten våra kunder lever, säger Johan Rindevall.