Vad gör ni för att minska trängseln på spårvagnarna?
28 september 2020
I Göteborg åker spårvagnarna så turtätt det går för att sära på resenärerna. Trafikplaneraren Vladimir Prodanovic rycker själv in och kör ibland.
– I samband med skolstarten förlängde vi morgonturerna så att det är fler vagnar ute under en längre tid. Vi kör med maximal trafik där vi kan, med hänsyn till de arbeten som görs på Västlänken. I somras hade vi ganska stora avstängningar på linjerna, nu är en sträcka avstängd.
Är det trångt?
– Det beror lite på tidpunkt men visst är det en hel del som reser. Jag brukar åka till jobbet vid kvart över sju och tar oftast spårvagnen. Ibland väljer jag att åka lite tidigare för att undvika trängseln och sitter folk tätare än varannan sittplats och det inte går att stå med minst 1,5 meters avstånd kliver jag inte på. Det är lite eget ansvar som gäller.
Vladimir Prodanovic
Yrke: Trafikplanerare.
Arbetsplats: Göteborgs spårvägar.
Ålder: 36 år.
Bor: Örgryte i östra Göteborg.
Favoritfärdmedel: Bil när jag är ledig. Till jobbet blir det smidigast med spårvagnen.
Hur gör ni för att minska smittrisken och oron hos personalen?
– Alla förare får kvittera ut engångshandskar och handsprit och det finns munskydd och visir för den som vill. Dessutom har företaget börjat erbjuda antikroppstestning. Vi har avgränsningar runt förarplatsen och ska sätta upp plexiglas.
– Men balansen är inte helt lätt mellan att tillgodose medarbetarnas trygghet och ge plats för så många som möjligt, så att folk kan ta sig till jobbet. Därför har skyddsbarriären runt förarna flyttats lite fram och tillbaka sedan i våras.
Du sitter väl mest på kontoret och planerar?
– Ja, men eftersom jag var spårvagnsförare tidigare händer det att jag rycker in om det är något speciellt, till exempel om någon blivit akut sjuk. Man måste köra 70 timmar under en tolvmånadersperiod om man vill ha kvar sin behörighet och jag tycker det är skönt att komma bort från kontoret ibland. Jag har nog kört fyra–fem gånger under corona.
Enligt Västtrafik, som försöker få folk att välja alternativa färdmedel, är det 6 410 steg mellan din hem- och jobbhållplats. Är det gåbart?
– Ja, fast jag brukar nöja mig med att kliva av en hållplats tidigare och gå sista biten till jobbet för att få lite motion.
Uppmanar till gång
- Göteborgs spårvägar AB den största operatören av kollektivtrafik i Göteborgsregionen – med 141 miljoner resor per år.
- Bolaget ägs till 85 procent av Göteborgs stad och till 15 procent av Västtrafik AB (som i sin tur ägs av Västra Götalandsregionen). Det är Västtrafik som beställer medborgarnas resor av de olika operatörerna.
- För att minska trängseln i kollektivtrafiken under coronapandemin försöker Västtrafik få Göteborgarna att välja bort spårvagnen och bussen och gå eller cykla i stället. Under parollen ”Gå för Göteborg” har man räknat ut hur många steg det är mellan hållplatserna i Göteborgstrafiken – mellan 320 och 8 150.
Relaterade artiklar
Kommunikatör: Jämför din lön med andra i din ålder
Kommunikatörer och informatörer i kommuner når som mest en lön på 43 900 kronor i snitt under karriären, enligt Medlingsinstitutets lönestatistik. Regionanställda i samma yrke tjänar som mest 46 500 kronor i månaden. Se hur din lön står sig i förhållande till kolleger i samma ålder.
Planerare och utredare: Jämför din lön med andra i din ålder
Planerare och utredare som jobbar regioner når som mest en genomsnittlig månadslön på 54 000 kronor under karriären, enligt Medlingsinstitutets lönestatistik. För kommunanställda ligger snittet som mest på 44 500 kronor. Se hur din lön står sig i förhållande till kolleger i samma ålder.