Så klarar du stressperioden i maj–juni
2022-05-10
Sommaren närmar sig med stormsteg likt alla andra år med den så kallade "stressperioden" under maj–juni. Det är avslutningar, semesterplanering och sommarfester på jobb, skola och i föreningar som står på schemat. Här är Visions bästa tips på hur du kan undvika den skadliga stressen.
Maj och juni är ofta en skön period då solen tittar fram och sommaren börjar närma sig. Men det kan även vara en stressfull period på både jobbet och i privatlivet.
För många kan att göra-listan vara väldigt full då det är deadlines på jobbet inför sommarledigheten, semestern som ska planeras och förberedas, skolavslutningar, bröllop samt andra sommarfester som står för dörren. Dessutom vill man kanske hinna ta ett dopp med barnen efter skolan samtidigt som arbetsuppgifterna hopar sig och man känner att man behöver jobba över.
Känner du dig stressad?
Om du känner dig påtagligt stressad av allt som ska göras under maj och juni kan det vara värt att ta ut en semester- eller föräldradag från arbetet för att lägga tid på schemaläggning av alla To-Do's.
Fler tips för hur du kan hantera stressen
- Lista alla sociala aktiviteter du behöver välja bland och våga välja bort! Det är helt okej att du inte har energi eller tid till exakt allting.
- Gör en motsvarande lista över saker du behöver få klart på jobbet innan semestern och sätt upp en tidsplan som du håller dig till.
- I samband med att du skriver dina lisor, gör en prioritetsordning redan nu innan fler arbetsuppgifter tillkommer och alla inbjudningar trillar in.
- Lägg ribban på en rimlig nivå. Både när det gäller jobbet och privat. Kanske ska du inte erbjuda dig att fixa avslutningen för fotbollslaget/jobbteamet om du har mycket annat.
- Ta pauser! Jobba inte på lunchrasten och se till att ta fikaraster. Pauserna gör att du kan bli mer effektiv under din arbetstid.
- Signalera till din chef om nya arbetsuppgifter trillar in som gör att tidsplanen spricker, kanske kan vissa saker skjutas på tills efter sommaren?
- Samarbeta och våga be om hjälp. I de fall det går – gör arbetsuppgifter tillsammans med dina kollegor eller saker tillsammans med din partner eller familj.
Checklista för att undvika stress