Hennes hej-kampanj blev het i utländsk media
16 januari 2024
Att heja på okända är bra för både hälsa och sammanhållning. Därför startade Åsa Koski en hej-kampanj i Luleå. Det blev – helt oväntat – en världsnyhet.
Behövs det fler hej-sägare?
– Ja! Därför har vi gjort en hej-kampanj där vi uppmuntrar Luleåbor att hälsa på varandra oftare. Forskning visar att det man kallar tunna band – det vill säga ytligare relationer med till exempel grannar – är viktigare för hälsa och välbefinnande än man kanske kan tro.
Tunna band bra för hälsan
- Begreppet “tunna band” har myntats av forskaren Cecilia Henning och en kollega.
- Det handlar om ytliga, vardagliga kontakter så som småprat med en kassörska eller vädersnack i hissen med en granne.
- Forskningen visar att tunna band gör att vi känner oss bekräftade, bryter känslan av social isolering och skapar trygghet.
Hur kläckte du idén till hej-kampanjen?
– Jag jobbar med social hållbarhet och jag och mina kolleger har funderat på hur man kan stärka den sociala sammanhållningen i kommunen. Idén kom som en blixt från en klar himmel när jag cyklade hem från jobbet en kväll i våras.
– Pappa sa alltid hej till alla han mötte när jag var liten. Jag kände att vi har tappat det lite grann och det kan bero på att Luleå har vuxit. På landsbygden är man bättre på att hälsa på varandra.
– Vi sjösatte kampanjen på Grannens dag den 31 oktober – det har varit annonser på bussar och film i sociala medier där vi uppmuntrar folk att säga hej.
Kan det inte bli lite för käckt?
– Man behöver inte hälsa på alla på stan. Vissa tycker att det känns obekvämt att heja på okända. Men man kan uppmärksamma varandra på andra sätt: Genom att titta på den man möter, kanske le och nicka.
Du har intervjuats av tysk och brittisk media – berätta!
– Det började med att The Local, sajten med svenska nyheter på engelska, skrev om kampanjen. Sedan gick det fort. Tyska ARD, motsvarigheten till SVT, kom och intervjuade mig.
– Efter det var The Guardian här och skrev ett reportage och en uppföljande artikel där reportern gick runt i London och testade att heja på okända. Jag hade absolut inte väntat mig att kampanjen skulle nå utanför Luleås gränser.
→Därför ska du vara hövlig på jobbet
Är detta peaken i ditt arbetsliv?
– Det är ju once in a lifetime att få sådant genomslag. Visst är det roligt att sätta Luleå på kartan, men det är inte syftet. Det viktiga är effekten lokalt.
Har folk morsat mer på varandra?
– Vi har inte gjort någon effektmätning. Men jag har fått till mig många historier. Som att busschaufförer har börjat heja och önska en trevlig dag när man kliver av, och att äldre upplever att yngre oftare hälsar först.
– På en högstadieskola hade de en utmaning att hälsa på så många de kunde. En pojke fick tillbaka 450 hej på två dagar. Vi tror inte att kampanjen löser alla samhällsproblem, men genom att heja kan alla bidra till att göra sin stad lite vänligare.
Åsa Koski
Yrke: Strateg inom social hållbarhet på Luleå kommun.
Ålder: 44 år.
Aktuell: Projektledare för internationellt uppmärksammade hej-kampanjen som pågick fyra veckor i november.
Fritid: Jag gillar att vara ute.