Svenska kyrkans redaktörer hatas och hyllas på sociala medier
5 juli 2023
Falska profeter. Vänsterextremister. De som släppte in islam i Sverige. Svenska kyrkans inlägg på sociala medier väcker både avsky och beundran. Tidningen Vision har besökt redaktionen vars redaktörer outtröttligt bekämpar hatet med kärleken.
– Jag har fått datum för dopkampanjen, säger Lina Beutler.
Det är en solig sommartisdag när hon som tillförordnad gruppledare för Svenska kyrkans sociala medierredaktion inleder veckans möte. På agendan står vad som ska läggas ut i vilka kanaler. I mötesrummet i den flera våningar stora byggnaden i centrala Uppsala har hon kopplat upp sig så att kolleger kan delta på distans.
I rummet sitter hon själv, nätprästen Charlotte Frycklund och redaktören Alice Andreasson.
– Att det har kommit en sydsamisk psalmbok kan bli en tweet, säger hon efter att ha delat ett Exceldokument på storbildskärmen.
Planerar inlägg i sociala medier månader i förväg
Augusti. September. Oktober. Flikarna i dokumentet innehåller en plan för inlägg som ska göras på antingen Facebook, Instagram eller Twitter. Redaktionen delar på jouren och tar en dag var för att hålla koll på kommentarsfälten och bjuda in till samtal där.
– Jag har börjat snickra på hösten och vintern, sjukt preliminärt, men jag är framme vid nyår, säger Lina Beutler.
När morgonmötet är avklarat fortsätter jakten på innehåll.
På den soldränkta balkongen sätter sig Charlotte Frycklund och Alice Andreasson med en kollega som har hakat på en trend från USA där man målar och skriver i biblar för att ge texten liv. Utövarna ser den kreativa processen som ett sätt att be.
Super Mario och Homer Simpson i Bibeln
I just denna Bibel med blommigt omslag dyker popkulturella ikoner som Super Mario, Kalle Anka och Homer Simpsons upp tillsammans med budskap som ”Låt allt vila tyst inför Gud” och ”Herrens härlighet lämnar templet”.
Alice Andreasson provfilmar och fotar med sin mobil.
– Vårt innehåll handlar om det som händer i världen, i folks liv och i kyrkan. Vi anpassar det efter de olika medierna, så det här blir nog video till Instagram med frågan ”skriver du i din Bibel?”.
Nätprästen Charlotte Frycklund har ett eget sätt att se på de olika kanalerna:
– Om Facebook är ens vardagsrum och Instagram ens fotoalbum, är Twitter ens tidning, och där blir det både salt och socker till oss, om man säger det snällt.
Dåd i USA bakom kritiken mot Svenska kyrkan
Riktigt salt blev det den 31 mars när redaktionen ville uppmärksamma den internationella dagen för att synliggöra transpersoner.
Men för att förstå vad som hände i Sverige och för Svenska kyrkan behöver vi backa ytterligare några dagar och ta oss över till USA.
Måndagen den 27 mars, Nashville, Tennesse.
En transperson dödar tre elever och tre anställda på en kristen skola.
Snabbt därpå förutspår The Guardians reporter Ed Pilkington i en artikel att högerextrema krafter kommer utnyttja händelsen för att motarbeta transpersoners rättigheter.
Bön för transpersoner hatades och kritiserades
Tillbaka till fredagen den 31 mars och Uppsala.
För att synliggöra transpersoner lägger Svenska kyrkan ut följande på Facebook och Twitter:
”Gud, jag ber för alla transpersoner som lider, som förtrycks, som dödas. Jag ber för dem vars namn jag aldrig får veta, de som har tvingats leva i en lögn. Hjälp mig att verka för en bättre värld, där alla får vara sig själva. Amen.”
Sedan tog det bara någon timme.
Anklagades för att inte företräda kristna
En skrev: För helvete! Om det är någon som förtjänar bön så är det de offer som blivit skjutna.
Svenska kyrkan svarade: Vi slutar inte att be för en grupp människor för att en individ i den gruppen begår brott”.
En annan: ”Kan ni inte bara komma ut som vänster?”
Svenska kyrkan svarade: ”Kyrkan är inte vänster, kyrkan är medmänsklig. ”
En tredje: ”Den sista lilla gnuttan kristendom försvann härmed.”
En fjärde: ”Dra åt helvete. IDIOTER!!!
En femte: ”Jag ångrar inte en sekund att jag gick ur. Vem förespråkar ni?”.
Redaktörer svarade outtröttligt i sociala medier
Svenska kyrkan svarade. Och svarade. Och svarade. I dagar. Ibland med humor. En som skrev ”jag vill ha tillbaka kyrkan som varnar för synden!” fick till svar: ”Akta dig för synden! Vassego”.
→ Läs om taco-Jesus – och kritiken mot Svenska kyrkan
Även transaktivister gav sig in i tråden.
Bön nominerades till pris
Charlotte Frycklund som skrev bönen för transpersoner nominerades för sin insats till årets Superkommunikatör av tidningen Resumé. I kategorin som hon nominerades i vann John Mellkvist på Kreab som har lyft frågan om ålderism. Storvinnare alla kategorier blev Bianca Ingrosso.
– De hade studerat Bibeln i några dagar och kände för en gångs skull att de hade någon i ryggen, och de gick in för att kämpa. Och gjorde det med Bibeln! Jag blir så varm i hjärtat, säger Charlotte Frycklund och slår ihop sina händer förtjust.
Snart började även redaktörernas outtröttliga insats lyftas.
”Det var fan DROPPEN! Nu är det jag som blir medlem i Svenska kyrkan”, skrev en person.
”Fantastiska svar”, skrev en annan.
”Tack för gudomligt (!) tålamod med att svara”, skrev en tredje.
Nätbönen nådde miljontals i sociala medier
På Facebook fick bönen 2 700 kommentarer och nästan 10 000 reaktioner. På Twitter nåddes tre miljoner personer, ett rekord för Svenska kyrkan.
– Vår metod går ut på att lite låtsas som att det regnar, ignorera och vända det till något vi vill prata om. Vi kopierar inte gamla svar, utan skriver individuella. Ibland blir det möten och det är värdefullt för oss, förklarar Lina Beutler.
Men hon medger att metoden också kan slita på medarbetarna. Förutom att prata med varandra får redaktionen en organiserad debriefing med en extern part två gånger per termin.
– Vi har haft redaktörer som behöver jobba med annat ett tag för att de inte kan koppla bort under sin ledighet. Arbetet är dopamindrivet och man får feedback direkt i form av siffror på engagemanget. Det är världens roligaste jobb, men samtidigt gäller det att vara vaken för vad det gör med en, säger Lina Beutler.
→ Läs även: Charlotte Frycklund – Prästen som tjänstgör i molnet
Relaterade artiklar
Nu gör kyrkan plats för krigsgravar
Efter åratal av nedrustning är budskapet från statsmakterna att Sverige kan dras in i krig. Att se till att det finns mark för krigsgravar till fem procent av befolkningen är en av Svenska kyrkans uppgifter. I Eskilstuna innebär det 5000 kistgravplatser.