Arbetsrätt

Får jag ledigt vid dödsfall?

27 augusti 2021

"Min mamma har precis gått bort och jag har varit ledig några dagar i samband med det. Det har tagit hårt på mig och jag vill veta vad jag har rätt till innan jag tar upp frågan med min chef. Måste jag ta ut semester eller om det finns något annat sätt att inte förlora pengar på att jag varit borta. Kollektivavtalet på min arbetsplats heter vårdföretagarna, vård, behandling, omsorg", skriver en läsare till Vision Direkt.

Svar från Vision Direkt:

Jag beklagar din mammas bortgång. Enligt kollektivavtalet som gäller på din arbetsplats finns möjlighet till beviljad permission, alltså betald ledighet.

Den kan beviljas för en eller flera dagar i samband med nära anhörigs bortgång.

Eftersom det är en möjlighet och inte en absolut rättighet, är mitt råd att du ansöker om permission så snart som möjligt.

Vision Direkt ger svar på just dina frågor om anställnings­villkor, lön, arbets­miljö, rättigheter och fackliga medlemsförmåner. Kontaktuppgifter hittar du här.