Kom i kontakt med Vision

Vision Direkt

0771 44 00 00

Stäng ×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig som är tjänsteperson inom kommun, region, kyrkan och bolag kopplat till välfärden.

Medlemskapet i Vision

Är Vision rätt för dig?

A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?

Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Härmed godkänner du villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att du är medveten om att dina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister. Vi behöver uppgifterna för att erbjuda dig medlemskap i enlighet med våra stadgar.

Läs om hur vi använder dina personuppgifter

Gå till Visions stadgar

Medlemsavgift

Medlemsavgiften baseras på din inkomst och du har själv ett ansvar för att Vision har aktuella inkomstuppgifter om dig.

Som ny medlem är de tre första månaderna gratis. Därefter betalar du medlemsavgiften månadsvis. Erbjudandet kan bara nyttjas vid ett tillfälle.

Om du är under 30 år när du blir medlem betalar du i stället 100 kronor för hela första året. Därefter betalar du medlemsavgiften månadsvis. Erbjudandet kan bara nyttjas vid ett tillfälle och kan inte kombineras med andra erbjudanden.

Om du uppdaterat ditt studentmedlemskap till ett yrkesverksamt medlemskap betalar du också bara 100 kronor i medlemsavgift för hela första året. Därefter betalar du medlemsavgiften månadsvis. Erbjudandet kan bara nyttjas vid ett tillfälle och kan inte kombineras med andra erbjudanden.

Försäkringar

Dina uppgifter skickas till de försäkringsbolag Vision har avtal med.

Inkomstförsäkringen ingår i ditt medlemskap. Men du måste vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning från inkomstförsäkringen om du blir arbetslös. Glöm inte att söka medlemskap i a-kassan separat från ditt medlemskap i Vision.

Gå till A-kassan Visions webbplats

Du ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag Vision har avtal med. Detta förutsatt att du är bosatt och folkbokförd i Sverige. Tänk dock på att försäkringarna kan omfattas av exempelvis hälsokrav. Därför bör du noggrant läsa informationen du får hemskickad till dig när du har blivit medlem. Kontakta försäkringsbolaget om du inte uppfyller kraven för försäkringen.

För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver du själv kontakta det bolag som Vision hänvisar dig till.

Vision ingriper inte i händelser eller tvister som inträffade innan du lämnade in din ansökan om medlemskap.

 

 

Migrationsyttrande

Vision kan ge ett fackligt yttrande vid ansökningar om arbetstillstånd. Här kan du se vad du som arbetsgivare ska göra för att få ett sådant yttrande.

Migrationsverkets e-tjänster för dig som är arbetsgivare

På Migrationsverkets webbplats kan du läsa om reglerna för arbetstillstånd och vilka krav som finns på arbetsgivare som ska anställa någon från ett land utanför EU. Bland annat finns en steg-för-steg-instruktion för att anställa en medborgare från ett land utanför EU/EES och Schweiz och hur du skapar ett anställnings­erbjudande för att personen ska kunna söka arbetstillstånd.

Information till arbetsgivare om arbetstillstånd (migrationsverket.se)

I Migrationsverkets e-tjänster kan du logga in med bank-id och fylla i en blankett för något av följande:

  • anställningserbjudande
  • nytt anställningserbjudande
  • förlängning av anställning
  • uppgifter om försörjning.

Kontrollera att du angett följande punkter i blanketten när du ansöker om fackligt yttrande:

  • marknadsmässig lön
  • sjukförsäkring: Collectum eller Alecta
  • livförsäkring, exempelvis Collectum, Alecta, Bliwa, Folksam eller Skandia
  • trygghetsförsäkring: Fora eller Afa
  • tjänstepensionsförsäkring: Collectum eller Alecta
  • om ni har kollektivavtal med Vision eller inte.

Handläggning av ärendet hos Migrationsverket

Du kan följa ärendenumret och får sedan svar på yttrandet via Migrationsverkets webbplats. Vision svarar inom fem arbetsdagar efter att vi tagit emot underlaget via Migrationsverkets e-tjänst.

Har du övriga frågor om fackligt yttrande vid arbetstillstånd? Mejla Vision på migrationsarenden@vision.se.

Chatta med oss i Vision-appen!

Som medlem i Vision kan du chatta med en rådgivare – direkt i Vision-appen! Du hittar appen där appar finns.

Hur kan vi hjälpa dig?

Hitta svaret på din fråga

Frågor och svar

Ställ en fråga om ditt medlemskap

Starta chattbot

Kontakta oss istället

Kontakta oss