Migrationsyttrande
Vision kan ge ett fackligt yttrande vid ansökningar om arbetstillstånd. Här kan du se vad du som arbetsgivare ska göra för att få ett sådant yttrande.
Migrationsverkets e-tjänster för dig som är arbetsgivare
På Migrationsverkets webbplats kan du läsa om reglerna för arbetstillstånd och vilka krav som finns på arbetsgivare som ska anställa någon från ett land utanför EU. Bland annat finns en steg-för-steg-instruktion för att anställa en medborgare från ett land utanför EU/EES och Schweiz och hur du skapar ett anställningserbjudande för att personen ska kunna söka arbetstillstånd.
Information till arbetsgivare om arbetstillstånd (migrationsverket.se)
I Migrationsverkets e-tjänster kan du logga in med bank-id och fylla i en blankett för något av följande:
- anställningserbjudande
- nytt anställningserbjudande
- förlängning av anställning
- uppgifter om försörjning.
Kontrollera att du angett följande punkter i blanketten när du ansöker om fackligt yttrande:
- marknadsmässig lön
- sjukförsäkring: Collectum eller Alecta
- livförsäkring, exempelvis Collectum, Alecta, Bliwa, Folksam eller Skandia
- trygghetsförsäkring: Fora eller Afa
- tjänstepensionsförsäkring: Collectum eller Alecta
- om ni har kollektivavtal med Vision eller inte.
Handläggning av ärendet hos Migrationsverket
Du kan följa ärendenumret och får sedan svar på yttrandet via Migrationsverkets webbplats. Vision svarar inom fem arbetsdagar efter att vi tagit emot underlaget via Migrationsverkets e-tjänst.
Har du övriga frågor om fackligt yttrande vid arbetstillstånd? Mejla Vision på migrationsarenden@vision.se.