Kom i kontakt med Vision

Vision Direkt

0771 44 00 00

Migrationsyttrande

Vision kan ge ett fackligt yttrande vid ansökningar om arbetstillstånd. Här kan du se vad du som arbetsgivare ska göra för att få ett sådant yttrande.

Migrationsverkets e-tjänster för dig som är arbetsgivare

På Migrationsverkets webbplats kan du läsa om reglerna för arbetstillstånd och vilka krav som finns på arbetsgivare som ska anställa någon från ett land utanför EU. Bland annat finns en steg-för-steg-instruktion för att anställa en medborgare från ett land utanför EU/EES och Schweiz och hur du skapar ett anställnings­erbjudande för att personen ska kunna söka arbetstillstånd.

Information till arbetsgivare om arbetstillstånd (migrationsverket.se)

I Migrationsverkets e-tjänster kan du logga in med bank-id och fylla i en blankett för något av följande:

  • anställningserbjudande
  • nytt anställningserbjudande
  • förlängning av anställning
  • uppgifter om försörjning.

Kontrollera att du angett följande punkter i blanketten när du ansöker om fackligt yttrande:

  • marknadsmässig lön
  • sjukförsäkring: Collectum eller Alecta
  • livförsäkring, exempelvis Collectum, Alecta, Bliwa, Folksam eller Skandia
  • trygghetsförsäkring: Fora eller Afa
  • tjänstepensionsförsäkring: Collectum eller Alecta
  • om ni har kollektivavtal med Vision eller inte.

Handläggning av ärendet hos Migrationsverket

Du kan följa ärendenumret och får sedan svar på yttrandet via Migrationsverkets webbplats. Vision svarar inom fem arbetsdagar efter att vi tagit emot underlaget via Migrationsverkets e-tjänst.

Har du övriga frågor om fackligt yttrande vid arbetstillstånd? Mejla Vision på migrationsarenden@vision.se.

Chatta med oss i Vision-appen!

Som medlem i Vision kan du chatta med en rådgivare – direkt i Vision-appen! Du hittar appen där appar finns.

Hur kan vi hjälpa dig?

Hitta svaret på din fråga

Frågor och svar

Ställ en fråga om ditt medlemskap

Starta chattbot

Kontakta oss istället

Kontakta oss