• Ami Hemviken, som föreläser om arbetsglädje, menar att Isabelle Röijer och Sofie Hjälte gör helt rätt som tramsar på jobbet.

Arbetsmiljö

Expert på arbetsglädje: ”Oseriöst att INTE tramsa”

27 september 2024

Hur skojfrisk får man vara på arbetet? Har anställda som klär ut sig till avokado eller sportnörd passerat en gräns? ”Man kan vara lekfull och jätteseriös samtidigt”, säger Ami Hemviken, expert på arbetsglädje.

I Örkelljunga har personalen på myndighetsenheten utklädning varje torsdag. Alla som vill hakar på och det har varit teman som leopard, rock, grönsaker och kräftor.

Men hur lekfullt får det egentligen vara på en arbetsplats?

Alt-textAmi Hemviken, beteendevetare (foto: Liselotte Van Der Meijs)

– Min spontana kommentar till att klä ut sig på jobbet är ”underbart”. Att skratta tillsammans skapar samhörighet och gemenskap, säger beteendevetaren Ami Hemviken, som föreläser om arbetsglädje och har skrivit boken Le – Det är inte tanken som räknas.

– Länge har man fastnat i att man ska bygga jobbgemenskap genom after work och alkohol. Det är himla bra att hitta andra vägar, säger hon.

Ami Hemviken menar att vi behöver visa mer mänsklighet och prestigelöshet på arbetet.

– Då ökar tilliten och därmed kreativiteten och effektiviteten. Att en chef kommer som avokado till jobbet måste ju vara höjden av prestigelöshet.

Finns det en gräns för tramserierna?

– Man ska vara jätteseriös i sitt arbete, men man ska inte blanda ihop det med att vara allvarlig.

– Tramsa hur mycket som helst! Det är faktiskt oseriöst att gå runt och vara allvarlig på jobbet. För då bidrar man inte till tillit och effektivitet i lika hög utsträckning.

Nytt tema varje vecka

En liten sneak peak: Myndighetsenheten har tema sport. Andra teman här:

→ Fler bilder: Här klär biståndshandläggare och chefen ut sig 

Alt-textFoto: Anders Andersson