• Felipe Martinez i Laholm ordnar digitala event med svenska och internationella gäster tillsammans med David Raja och Malin Särén i Borås.

Utveckling

Digitala event – ett sätt att rekrytera nya medlemmar

20 augusti 2021

En svensk artist eller en amerikansk professor som gästar en lokalförening i Vision. Pandemin fick Laholm att börja med digitala event för att nå ut till medlemmarna och rekrytera nya. Nu hakar fler på.

Vad gör man när det är pandemi och man är ny förtroendevald med rekryteringsansvar?

– Jag försökte tänka enkelt: Hur kan en liten avdelning med begränsade resurser skapa mervärde för sina medlemmar, säger Felipe Martinez, som är arbetsmarknadscoach på Laholms kommun.

Idén blev digitala event. Eftersom han visste att löner är ett ämne som engagerar dammsög han sitt nätverk och hittade en förhandlare, en entreprenör och en chef. På en onlinekurs vid Harvarduniversitet, som han gått i Visions regi, hade han lärt känna en fackförbundsordförande i Baltimore. Henne bjöd han också in.

– Genom det digitala kunde vi tänka större och ta med personer som det i vanliga fall hade varit omöjligt att få med. Vi kunde ta världen till Laholm, säger han.

Mångfald med Babsan

Eventet gav mersmak och snart bestämdes att nästa digitala träff skulle arrangeras tillsammans med kollegerna i Borås. Med fler avdelningar som gick ihop kunde de dela på kostnaderna och tänka ännu större. De bjöd in Babsan, Lars-Åke Wilhelmsson, för att prata om hbtq och mångfald.

– Mixen när en kändis och ett ombud med mångfaldsansvar tillsammans lyfte en av Visions hjärtefrågor var särskilt uppskattad, berättar Malin Särén som är ordförande för Visions avdelning i Borås.

Ryktet spred sig och fler avdelningar hörde av sig. Till mötet om klimatet med dietisten Hanna Olvenmark, som skrivit kokboken ”Portionen under tian”, var även Skellefteå, Linköping och Kalmar med på tåget. Till höstens träff, om nätverkande på sociala medier med Frida Boisen och förhoppningsvis en professor i New York, räknar de med att vara runt tio avdelningar som samarbetar.

30 nya medlemmar

– Tillsammans blir vi starkare, konstaterar Felipe Martinez och berättar att syftet att visa upp Vision har lyckats och att de under våren har fått trettio nya medlemmar i Laholm.

– Vi har satsat mycket på marknadsföring och tryckte upp affischer som fick stor spridning på sociala medier i helt nya nätverk, säger han.

Även om de ser fram emot att också kunna arrangera fysiska träffar vill de fortsätta att utveckla de digitala eventen som fått namnet Olika perspektiv. Till nästa träff vill de öka interaktionen mellan deltagarna genom digitala bikupor och mer nätverkande.

– Vi har lärt oss jättemycket under våren, säger Malin Särén. Som att det är viktigt att kunna chatta och ställa frågor och att det behövs både tyngre och lättare material. Gärna i form av en quiz med fina priser!

Olika perspektiv föddes ur corona

Problemet

Det gick inte att ordna några fysiska medlemsträffar under pandemin.

Så gjorde vi

Bjöd in till digitala event. Använde vårt nätverk för att hitta intressanta personer och började samarbeta med flera avdelningar för att ha råd att anlita populära föreläsare.

Så blev det

Den digitala eventserien Olika perspektiv är en permanent del av verksamheten. Samarbetet har ökat ännu mer och vi vill hitta nya sätt att förena digitala och fysiska möten.