• På en liten flygplats får trafikassistenterna göra lite av varje. Anna Ström tar hand om incheckning, boardingen, är med vid gaten och svarar på alla upptänkliga frågor om väder och vind och försenade flyg.

Arbetsmiljö

Orosmoln över liten flygplats

7 december 2020

Pandemin slår hårt mot de regionala flyg­platserna. I Linköping är trafiken gles och de 12 trafikassistenterna permitterade på deltid. För Anna Ström betyder det ett arbetsschema som ser ut som en schweizerost.

Mörkret har redan kopplat grepp den här söndagseftermiddagen i november. Ljuset från den ödsliga terminalbyggnaden kastar ett svagt sken över en parkeringsplats där några hyrbilar väntar på dagens enda ankommande flight.

Trafikassistent Anna Ström har just gått på dagens pass. Ja, om man bortser från ett kort inhopp för en sjuk kollega klockan kvart i fem i morse för att ta emot 18 passagerare från Amsterdam.

− Jag har arbetat här så länge och har haft gott om tid att vänja mig med lite udda arbetstider, svarar hon på frågan om det inte är slitsamt att vara tillbaka på jobbet igen efter bara åtta timmar.

Anna Ström kom till Linköping city airport som ungdomspraktikant via Arbetsförmedlingen i mitten på 90-talet. Jobbet är ungefär detsamma då som nu, hon sköter incheckning, boardingen, är med vid gaten, lämnar ut nycklar till hyrbilar och svarar på alla upptänkliga frågor om anslutande flyg, goseälgar i shoppen och annalkande oväder.

Fiskar i påse

Och löser oväntade situationer som uppstår. Som när en herre på väg till ett afrikanskt land ville ta med sig en akvariefisk som handbagage i en vattenfylld plastpåse.

− Det går ju bara inte. Då hämtade en kollega ett gammalt akvarium och vi agerade fiskhotell i två veckor. Vi gjorde till och med ett matningsschema som sattes upp i fikarummet. Vi må vara en liten flygplats, men vi försöker alltid göra det där lilla extra, säger Anna Ström och ler åt minnet.

Passagerare som landar eller lyfter här tror ibland att de ser i syne. Överallt tycks den blonda kvinnan dyka upp i strikt marinblå uniform, sidenscarf runt halsen och ett glatt leende i mungipan.

Linköping city airport

  • Ägs av Stadshus AB, ett bolag  som ägs av Linköpings kommun.
  • Totalt 16 personer anställda, varav 12 trafikassistenter.
  • I dagsläget är alla anställda korttidspermitterade mellan 40 och 60 procent av ordinarie arbetstid.
  • I coronatider har flygplatsen en ankomst och en avgång per dag. ­Tidigare hade man tre ankomster  och tre avgångar dagligen.
  • Samtliga flighter är direktflyg mellan Linköping och Amsterdam med det holländska flygbolaget KLM.

− Är det du igen brukar de fråga? På Arlanda står man i incheckningen i åtta timmar, här får man göra precis allting. Det är det som är så roligt med det här jobbet, förklarar hon.

Inställt över hela landet

Rent affärsmässigt har det senaste halvåret dock varit allt annat än roligt för de regionala flygplatserna. Med inställda flyg i pandemins spår, ödsliga terminaler och permitterade flygplatsanställda över hela landet.

Linköping city airport är inget undantag, konstaterar flygplatsens vd Camilla Lejon. Tidigare hade de tre flyg per dag med KLM till och från Amsterdam med beläggning kring 95 procent. Över en natt förändrades allt.

− Det har varit oerhört tufft. Flyg- och resebranschen har nog drabbats hårdast av alla och vi är nere på en beläggning kring 30 procent. Vi tappar inte bara pengar från flygbolaget, utan också på hyrbilar, parkeringsintäkter och minskad försäljning i vår butik.

TV 08 2020_Anna Ström03.jpg

Utan förlängningen av permitteringsstödet, som klubbades för ett par veckor sedan, hade de förmodligen fått varsla personal, konstaterar Camilla Lejon. Det hoppas hon slippa nu.

Även under 2021 räknar hon med gles trafik och relativt låg beläggning, men därefter tror hon på en ljusning:

− 85 procent av våra passagerare är affärsresenärer, som måste träffa sina kunder runt om i världen. De kommer att behöva flyga även efter corona. Läget är värre för dem som bara har inrikesflyg och chartertrafik.

För egen del är inte Anna Ström orolig att förlora jobbet, hon har längst anställningstid av alla trafikassistenter, men hon konstaterar att 2020 har varit ett märkligt år.

Fåtaliga flighter

Sedan i våras är hon permitterad på deltid och har bara jobbat mellan 40 och 60 procent. Arbetstiderna är helt anpassade efter de fåtaliga flighterna och schemat för den kommande veckan ser ut som en schweizerost:

Jobb tre timmar på måndag. Ledig ­tisdag och onsdag. Tre timmar på torsdag. Fem på fredag och tre på söndag.

− Jag har extremt mycket ledig tid, på gott och ont. Under våren och sommaren har jag fixat mycket i trädgården, men det är tråkigt att jag inte träffar mina kolleger eftersom jag oftast jobbar ensam vid ankomster.

Korttidspermittering

  • På grund av corona röstade riksdagen i april igenom regeringens förslag om korttidspermitteringar.
  • Det innebär att den anställde permitteras (blir arbetsbefriad med lön) 20, 40, 60 eller 80 procent av sin ordinarie arbetstid.
  • Den anställde får mindre lön, men staten täcker upp för en stor del av bortfallet.
  • I början av november blev det klart att stödet förlängs med upp till sju månader.

 

Permitteringsstödet lindrar den ekonomiska smällen. Under den här perioden får Anna Ström ut ungefär
90 procent av vanliga lönen.

Men det är inte bara lönen och arbetstiderna utan också arbetsuppgifterna som påverkas. Alla passagerare måste kontrolleras noggrannare än vanligt. Vart ska de resa och vilka hälsoblanketter krävs i just de länderna? Har de covid-test som inte är äldre än tre dygn?

− Det är massor med jobb. Även om det är passagerarnas ansvar kan jag inte släppa igenom någon utan giltigt covid-test. Då får KLM betala dryga böter.

Ingenting är som vanligt

19 minuter före utsatt tid landar flight KL 1183 från Amsterdam och taxar in mot rampen. Flygplatsbrandmännen i neongula jackor sätter klossar vid hjulen, kopplar in elen, kör fram trappan och bagagevagnarna.

16 passagerare med munskydd kliver ut i novembermörkret. I vanliga fall skulle Anna Ström stå nedanför trappan och lotsa vidare in i terminalen, men i coronatider är ingenting som vanligt.

TV 08 2020_Anna Ström02.jpg

I stället dyker hon upp i servicedesken. En man från Holland vill helförsäkra sin hyrbil och efter ett samtal till Hertz på Arlanda är saken ordnad.

Ett lugnt tretimmarspass går mot sitt slut. Ingen storm, inga förseningar, inga trasiga väskor eller passagerare med sprattlande fiskar i plastpåse.

Inga älgar eller andra souvenirer såldes i presentbutiken den här dagen. Dagskassan landar på noll kronor.


Relaterade artiklar