Kontaktcenter hjälper invånarna att få svar
28 september 2020
I pandemins spår har kommunernas kontaktcenter har haft en viktig roll i att hjälpa medborgare att få svar på sina både rimliga och ibland orimliga frågor.
– I början fick vi ett par frågor per dag från medborgare som frågade oss om de fick gå till jobbet. Och somliga ville att vi nästan skulle avgöra om de var friska nog att göra det, säger Josefin Salomon, som jobbar på kontaktcenter i Norrköping kommun.
Josefin Salomon
Titel: Kommuninformatör.
Arbetsplats: Kontaktcenter Norrköping kommun.
Ålder: 29 år.
Bor: Radhus med min sambo Filip.
Familj: Mamma Karin, pappa Pierre och lillasyster Johanna.
Fritid: Umgås med vänner och familj och kollar på IFK Norrköpings matcher.
Bästa arbetsredskap: Min laptop.
Hur viktiga har ni varit för informationsspridningen?
– Jag undrar ibland vad som hade hänt om covid-19 brutit ut innan 2018 då Kontaktcenter startades. Det är svårt att se hur alla hade kunnat få svar på sina frågor inom en rimlig tid.
Hur var det förr?
– Förut ringde folk till kommunens växel och var nästan tvungen att veta vem de skulle komma i kontakt med. Nu är vi första kontakten och försöker lösa invånarnas frågor hos oss, annars ser vi till att de kommer i kontakt med rätt person.
Vilka lärdomar drar ni av situationen?
– Vi har blivit bättre på att kommunicera och samarbeta mellan kontoren. Sen tycker jag att vi respekterar varandra mer och inte utsätter andra för sjukdomar. Tidigare kunde man gå till jobbet fast man ”bara” var till exempel förkyld.
Ser du fram emot att fortsätta jobba hemma i höst?
– Nej, jag trivs med att ha kolleger omkring mig och tycker att jag kan jobba bättre då. Sen gillar jag att kunna prata med människor omkring mig på raster. Men jag respekterar så klart besluten som fattas av Folkhälsomyndigheteten och min arbetsgivare och drar mitt strå till stacken för att stoppa pandemin.