Digitalisering

Ansiktskoll som förenklar lärarroll

9 april 2019

Att registrera vilka elever som är närvarande tar en ansenlig del av lektionstiden. I en skola i Skellefteå kommun tog man hjälp av ansikts­igenkänning.

Med automatisk registrering vinner man tid och eleverna behöver inte oroa sig för att läraren tar fel på person. Så gick resonemanget när Anderstorpsgymnasiet beslutade sig för att delta i pilotprojektet Future classroom tillsammans med IT-konsultföretaget Tieto.

Man bestämde sig för att testa ansiktsigenkänning, plasttaggar och appar i elevernas mobiler. Kameror och sensorer placerades i ingången till klassrummet, elever och föräldrar gav sitt samtycke och sedan var man igång.

– Tekniken fungerade bra, eleverna var positiva och lärarna jättepositiva. Så kan man sammanfatta projektet. Nu vill vi dra igång ett nytt och större projekt och använda fler klassrum under längre tid, säger Tommy Lindmark, IT-strateg i Skellefteå kommun.

Har ni haft några betänkligheter kring att använda ansiktsigenkänning?

– Vissa känner rädsla och oro, personligen är jag mest nyfiken, men det gäller att ha fötterna på jorden. Vi måste behandla informationen på ett säkert sätt, det får vi inte tumma på, säger han.


Relaterade artiklar