• Klara Tufvesson, Johanna Pettersson Östlund och Jessica Flood spelar in sina poddar i garderoben hemma hos Jessica.

Trender

Podd snart i var mans kommun

2 mars 2019

Häng med på skogspromenad i Huddinge eller ­lyssna på Region Gotlands ”I verkligheten” där 24-årige Erik berättar om sitt långvariga drogmissbruk. Poddarna håller på att få ett genombrott i kommunerna.

Poddlyssnandet ökar stadigt i Sverige. Förra året lyssnade över hälften av alla svenskar och allt fler kommuner hakar på trenden.

En snabb genomgång visar att kommuner gör poddar inom alla möjliga områden. Det är ett sätt att nå fler medborgare via nya kanaler. En av dem är förebyggarenheten i Kristinehamn där familjestödjarna gör ”Viktiga minuter” som vänder sig till tonårsföräldrar.

– Vi är en ganska nystartad enhet så vi började förutsättningslöst lägga upp verksamheten. Vi jobbar med individuella samtal, samtal i grupp och ger även föreläsningar. Podd är ett bra komplement när föräldrar inte har tid att gå på en föreläsning, säger folkhälsoutvecklaren Klara Tufvesson.

Hon och kollegerna Johanna Pettersson Östlund och Jessica Flood började göra poddar i höstas och har hittills gjort tio avsnitt. Planen är ett göra ett avsnitt i veckan under våren. Poddarna är omkring 15 minuter långa och tar cirka en timme att producera. Hittills har de avhandlat ämnen som ”Att undvika bråk och hantera kaos”, ”att prata om sex, porr och samtycke” och ”språkbruk och hyfs i sociala medier”. Målet är att komma med så konkreta tips som möjligt i konkreta ämnen.

– Ingen av oss hade gjort podd förut. Det kändes som ett väldigt stort steg ut ur vår bekvämlighetszon men nu känns det bättre. Vi har mellan 50 och 400 lyssnare på avsnitten, det tycker vi är bra. Vi har bara marknadsfört oss internt och på sociala medier, säger Klara Tufvesson.

Men hur ska man göra för att nå fram i bruset med sin podd. Historieläraren Daniel Hermansson gör tillsammans med kollegan Robin Olovsson en av Sveriges allra populäraste poddar, Historiepodden. Den har mellan 60 000 och 70 000 unika lyssnare per avsnitt.

– Det ska vara om ett nischat område som man kan bra. Vi jobbar ju med historia båda två, säger Daniel Hermansson.

Daniel Hermansson och Robin Olovsson gör research och har med sig anteckningar och stolpar till Daniels kök där avsnitten spelas in. Men de följer inte något strikt manus i sändningen.

– Vi vet inte alltid vad den andra ska säga. Vi överraskar varandra ibland och det gör podden mer levande. Personkemin är viktig för att man ska få igång en intressant dialog.

Daniel Hermansson och Robin Olovsson har poddat i fem år och när de startade fanns inte så många på temat historia. Och uthålligheten inom det nischade området har gett resultat.

– Vi lägger ut avsnitten på samma tid och samma dag varje vecka. På så sätt blir det lätt att komma ihåg och en rutin för våra lyssnare att gå in på Historie­podden, säger Daniel Hermansson.

Fakta

Populärt med podd
Att lyssna på poddar ökar stadigt. 2015 lyssnade 29 procent av befolkningen. 2018 var andelen uppe i 51 procent. Lyssnandet är störst bland yngre. Bland dem mellan 16–25 är det fler som lyssnar på podd än på radio.

Billigt komma igång
För att göra en podd behövs egentligen bara en smartphone och ett program att redigera i. Det finns finns flera gratisappar, bland annat Audacity. För bättre ljud kan man köpa en separat mikrofon för några hundralappar. För ännu bättre kvalitet är det en ljudinspelare från 1 000 kronor och uppåt som gäller. Då kan man koppla in flera mickar och få bättre ljud.