Förmånen som fick personalen på rull
30 maj 2017
Att sitta stilla för mycket framför datorn och i bilen är ett hot både mot folkhälsan och klimatet. Men efter att Västerås stad infört cyklar som en personalförmån har över hälften av de som nyttjat förmånen börjat röra på sig mer.
Problemet: Mycket stillasittande arbete och fritid
Att vi sitter stilla allt för många av dygnets timmar, framför en dator på jobbet och i soffan på kvällen, är ett hot mot folkhälsan. Mer vardagsmotion är därför medicinen som kan bota många av västvärldens välfärdssjukdomar, som exempelvis problem med hjärtat, vissa cancersjukdomar och typ 2 diabetes, enligt experter och forskare. Dessutom behöver människans påverkan på klimatet minska.
Utsläpp från bensindrivna fordon, under exempelvis resor till och från jobbet, är en av de värsta miljöbovarna. Det här gäller för de flesta av oss, liksom för anställda i Västerås stad, och det är något som både tjänstemän och politiker i Västerås vill ändra på.
– Grundtanken är att politikerna vill att folk ska cykla mer, eftersom vi ska värna vår planet. Västerås är också känd som en stad som lämpar sig väl för cykling, säger HR-direktör Kristina Olström.
Men det finns även folkhälsovinster att göra med en ökad satsning på cykling.
– Det är något vi har nytta av som arbetsgivare. När medarbetarna rör på sig mer blir de friskare, säger Kristina Olström.
Så gjorde vi: Cykel eller elcykel som förmån
För tre år sedan infördes en möjlighet att leasa elcyklar och vanliga cyklar via bruttolöneavdrag. Tanken var att de anställda skulle slippa lägga ut en stor summa för inköp av till exempel en elcykel, som kostar runt 10 000 kronor.
Efter tre år kan den anställde själv välja att antingen köpa loss cykeln eller fortsätta att leasa en helt ny. Cykelhjälm följer med varje cykel och det finns möjlighet att teckna en försäkring. Kostnaden för detta blir för de flesta anställda mellan 200 och 300 kronor i månaden före skatt.
Visions avdelningsordförande Per Lundqvist är en av dem som nappat på erbjudandet om att leasa en elcykel.
– Jag bor en dryg mil ifrån jobbet så en elcykel var ett bra sätt att komma igång. Med den känns det ungefär likadant att cykla i en uppförsbacke eller i motvind som att cykla på plan mark, säger han.
Tidigare åkte Per Lundqvist bil eller buss till jobbet, men det är i dag ett minne blott.
– Nu cyklar jag till och från jobbet och ibland under arbetsdagen och på helgerna också. Jag får mycket mer motion nu och känner mig starkare och mår bättre, säger han.
Så blev det: Hälften rör på sig mer
Satsningen har blivit en succé. I år utnyttjar 1 500 medarbetare cykelförmånen. En undersökning från Västerås stad som besvarats av hälften av dem som utnyttjat förmånen visar att cyklarna mest används för transporter till och från jobbet, men även till fritidsaktiviteter och för nöjescykling.
Drygt hälften uppger att de cyklar mycket eller lite mer än tidigare och en tredjedel har börjat använda cykelhjälm tack vare erbjudandet om förmånscykeln.
– Jag tycker att det är jättebra att så många är intresserade och att många rör på sig mer. Det är jätteroligt, säger HR-direktör Kristina Olström.
Omkring 40 procent säger också att cykeln haft en positiv effekt på deras hälsa. En av dem är Per Lundqvist, som fått glada besked från sin läkare.
– Tack vare bland annat cyklandet har mina värden blivit bättre och troligen slipper jag utveckla typ 2 diabetes, säger han.
Eftersom satsningen fallit väl ut kommer den att finnas kvar.
– Ja, så länge som det finns ett intresse bland medarbetarna behåller vi den, säger Kristina Olström.
SÅ FUNKAR FÖRMÅNSCYKLAR
- Cyklarna kan hyras mot bruttolöneavdrag, vanligen 200–300 kronor före skatt. Då ingår även cykelhjälm, lås och försäkring.
- I Västerås stad kan de anställda välja mellan vanliga cyklar, hybridcyklar (en blandning mellan moutainbike och racer), cykelvagnar för transport av barn och olika sorters elcyklar.
- Tack vare förmånscyklarna rör sig drygt hälften av de anställda mer än tidigare.