Greppen som fångar lyssnarna
22 februari 2017
Hur talar man så att andra vill lyssna? Oavsett om det är i mötesrummet, på anställningsintervjun eller runt fikabordet kan du bli bättre på att prata och påverka.
Retorik - eller konsten om att övertyga – myntades redan av de gamla grekerna. Där räknades ”en man en röst” och det var viktigt att kunna föra sin talan. I många länder är retorik, eller speech, ett obligatoriskt skolämne, men i svenska skolan togs det bort i mitten av 1800-talet. Kanske är det just därför som att tala inför publik är en av de saker som många säger sig frukta allra mest.
Nina Buchaus är retorikkonsult och har skrivit en bok om retorik och karisma. Hennes bästa tips för att bli lyssnad på är att öva. Framför spegeln, genom att spela in sig själv eller tillsammans med en åhörare.
– För att kunna vara spontan måste du vara förberedd! Se såväl småpratet vid kaffeautomaten som argumentationen i korridoren som ett tillfälle att träna dig i kommunikation och öva, öva, öva.
Börja med att analysera: För vilka talar du? Hur lång tid har du på dig? Vad vill du uppnå? Det gäller både inför utvecklingssamtalet och en presentation för publik. Nästa steg är ett intressant anslag. Det kan vara något aktuellt ”På nyheterna i dag hörde jag…” eller personligt ”Jag minns när…” som har en tydlig koppling till ditt ämne. Sedan sätter du agendan. Tala om vad du vill prata om och hur länge, gärna genom att anteckna på ett blädderblock eller whiteboard, som också ger en bra anledning att resa sig.
– Att stå upp och prata ger en naturlig auktoritet. Om mötet sedan övergår till diskussion kan du sätta dig ned och på så sätt åter bli en i flocken, säger Nina Buchaus.
För att bibehålla intresset är berättelsen ett effektivt verktyg. Den sätter in händelser i ett sammanhang och gör dem tydliga. Ska du exempelvis beskriva arbetsbelastningen på er avdelning, börja med att skapa ögonkontakt och återge ett skeende: ”Förra torsdagen när jag och min arbetsgrupp började vårt skift, hade vi inom två timmar incidenter med tre klienter som innebar att Lisa, Kalle och jag…”
– Använd inte förminskande formuleringar som ”jag ska bara berätta lite om…” eller utfyllnadsord som ”eehh” och ”öhh” . För att behålla ordet i en paus håller du istället kvar ögonkontakten och fryser gesten någon sekund, säger Nina Buchaus som också betonar vikten av en kraftfull avslutning.
– Undvik att säga ”Det var allt”, lägga huvudet på sned och småle. Säg i stället: ”Avslutningsvis vill jag…” Med de här punkterna kommer vi…” som visar på styrka och att du har tänkt efter.
För att bli lyssnad på krävs förutom att väcka intresse att inge förtroende. Ta fram fakta och relevanta exempel, undvik generaliseringar och använd ett språk som alla förstår är några av Nina Buchaus tips.
– Inför lönesamtalet krävs både att du tagit fram en bra argumentation och att du kan förmedla den på ett övertygande sätt. Sedan ska man inte glömma att modern retorik också handlar om att lyssna. Att låta andra komma till tals och att vara duktig på att skapa dialog.
Så blir du en bättre talare
Använd egna erfarenheter! För att kunna övertyga krävs att du själv är engagerad. Men välj berättelser och exempel noga så att de har en tydlig koppling till ditt ämne.
Rätt kläder för rätt tillfälle. ”Fel” kläder kan göra att du inte blir tagen på allvar eller att du flyttar fokus från vad du säger till hur du ser ut. Välj en mörk kavaj och hög halsringning om du vill utstråla beslutsamhet och auktoritet. Vill du i stället signalera medkänsla och sympati: välj ljusa kavajer eller koftor. Undvik stora klirrande smycken eller andra attribut och rör inte vid ditt hår, dina kläder eller smycken under ditt tal.
”De får ta mig som jag är”. Ingen framgångsrik tanke. Visa i stället respekt för dem du ska möta genom att vara förberedd, ha relevant fakta och ett väl inövat innehåll med inledning och slut. Tänk också på att hålla tiden!
Mimik, ögonkontakt och gester. Förstärk dina positiva ord genom att artikulera, höja ögonbrynen och att le. Och tvärtom, när du vill uttrycka allvar: se allvarlig ut!
Stå och sitt bredbent. Undvik att stå och hänga på höften eller att sitta med ben eller armar i kors. Sitt i stället med fötterna stadigt i golvet och luta dig lätt framåt mot dem du talar till. Använd gester som att öppna upp armarna och vända handflatorna uppåt för att understryka det du säger.
Pauser och upprepningar. Korta pauser, från 0,5 till 3 sekunder, ger dig pondus och låter budskapet sjunka in. Tänk på att hålla kvar ögonkontakt och gester. Upprepa nyckelord och begrepp minst tre gånger.
Källa: Exemplen är sammanställda ur Nina Buchaus bok ”Konsten att bli karismatiskt – med retorik”
ARISTOTELES: TRE DELAR ETT TAL BÖR INNEHÅLLA
Ethos: Trovärdighet och karaktär. Vad du som talare utstrålar, din kunskap och bakgrund i ämnet.
Logos: Relevant fakta, tydlig logik och argumentation.
Pathos: Att väcka känslor, beröra och att tala med inlevelse.