Vision logotyp

Sök på något eller välj vad du vill göra genom populära genvägarna.

Hitta på sidan

Systematiskt arbetsmiljöarbete

Alla arbetsgivare ska enligt lag bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete tillsammans med arbetstagarna. Det systematiska arbetsmiljöarbetet vara en naturlig del av verksamheten.

En man och en kvinna sitter vid en dator. Mannen pekar på skärmen..

Vad är systematiskt arbetsmiljöarbete?

Systematiskt arbetsmiljö­arbete (SAM) innebär att arbetsgivare, arbetstagare och skyddsombud tillsammans ska undersöka, riskbedöma, åtgärda och följa upp arbetsmiljön på arbetsplatsen. Det innebär också att arbetsmiljöfrågorna ska finnas med och ingå i det vardagliga verksamhetsarbetet för att förebygga ohälsa och olyckor.

Enligt arbetsmiljö­lagen ska ett systematiskt arbetsmiljö­arbete bedrivas på alla arbetsplatser. Arbetsgivaren ansvarar för att följa Arbetsmiljöverkets föreskrifter om ett systematiskt arbetsmiljöarbete.

Arbetsmiljö­arbetet gäller även arbete som inte utförs vid den ordinarie arbets­platsen, till exempel distans­arbetsplatser, transporter och arbete i andras hem.

Vem har ansvar för det systematiska arbetsmiljöarbetet?

Arbetsgivaren har det yttersta ansvaret för arbetsmiljön och därmed också för det systematiska arbetsmiljö­arbetet.

Arbetsgivare, arbetstagare och skyddsombud ska enligt arbetsmiljö­lagen samverka för att åstadkomma en god arbetsmiljö. Arbetsgivaren, medarbetare, chefer, skyddsombud, samverkans­grupper och företags­hälsovården har alla viktiga roller i det systematiska arbetsmiljö­arbetet.

Läs mer om rollerna inom SAM på Suntarbetslivs webbplats.

Är du skyddsombud?

Logga in för att hitta verktyg som skyddsombud och chefer kan använda i arbetsmiljöarbetet på din arbetsplats. Materialet vänder sig till dig som är skyddsombud eller huvudskyddsombud.

Samverkan – för god arbetsmiljö och välfungerande verksamhet

Samverkan innebär att arbetsgivaren arbetar tillsammans med medarbetare och fackförbund för en god arbetsmiljö och en välfungerande verksamhet. En schyst arbetsmiljö uppstår inte per automatik, utan hänger på att ni pratar om arbetsmiljö på arbetsplatsen och jobbar systematiskt och förebyggande.

Vad är samverkan?

Att medarbetare och chef – fack och arbetsgivare – arbetar tillsammans för att utveckla verksamheten och arbeta systematiskt med arbetsmiljöfrågor brukar kallas för samverkan. Det finns ofta information i kollektivavtalen om hur denna samverkan ska gå till.

Arbetsmiljön är alltid ytterst arbetsgivarens ansvar. Men det är viktigt att tänka på att du som medarbetare också har ansvar att jobba med arbetsmiljön. Det kan du göra genom att vara en bra arbets­kamrat och påpeka fel och brister när de uppstår.

Samverkan på olika nivåer

Som anställd har du inflytande över ditt arbete och din arbetsmiljö på olika sätt.

  • Utvecklingssamtal. Du ska ha minst ett årligt utvecklings- och medarbetarsamtal med din chef. Där diskuterar ni dina arbetsuppgifter, lönen, din arbetssituation och hur ni tänker er att det ska se ut i framtiden. Du delar med dig av tankar och funderingar om verksamheten och bidrar med idéer och förslag.
  • Arbetsplatsträffar. Arbetsplatsträffar är regelbundna möten för alla medarbetare och chefen på en arbetsplats. På arbetsplatsträffen diskuterar och beslutar ni gemensamt om frågor som rör arbetsplatsen och den löpande verksamheten.
  • Samverkansgrupp. Samverkansgruppen är det forum där fackliga representanter och arbetsgivaren träffas regelbundet och för dialog om verksamheten och arbetsmiljön.
  • Skyddsombud. Skyddsombudet påverkar för en god arbetsmiljö på arbetsplatsen Hos arbetsgivare med få anställda kan det hända att det inte finns något skyddsombud, men då finns regionala skyddsombud som är knutna till Visions center.

Samverkansavtal beskriver ert arbetsmiljöarbete

På många arbetsplatser finns kollektivavtal som hanterar samverkan och arbetsmiljö. De avtalen kallas för samverkansavtal och är en överens­kommelse mellan fack och arbetsgivare. Samverkans­avtalet innehåller en vidareutveckling av medbestämmande­lagen och arbetsmiljö­lagen. I ett samverkansavtal finns beskrivet hur ni ska arbeta lokalt för att arbetstagarna ska få större inflytande.

Inget samverkansavtal?

Samverkansavtal finns inte på alla arbets­platser. Men det innebär inte att arbetsgivaren kommer undan sitt ansvar för arbets­miljön, eller att du inte har möjlighet att påverka. Detta står nämligen med i lagen.

Hur kan vi hjälpa dig?

Undrar du något om dina villkor på jobbet? Här hittar du svar på vanliga frågor om allt möjligt som rör arbetslivet – och om vilket stöd du kan få av Vision.