Kontakta Vision
Behöver du komma i kontakt med oss på Vision? Nedan väljer du i vilken roll du kontaktar oss så vi kan ge dig bästa möjliga hjälp.
I vilken roll vill du kontakta oss?
Medlem
Vi har samlat de vanligaste frågorna och svaren för dig som är medlem i Vision.
Frågor och svar
Hur lång uppsägningstid har jag om jag säger upp mig själv?
Det beror på vilken anställningsform du har och vilket kollektivavtal du omfattas av. Du kan börja med att titta i ditt anställningsavtal; där kan det stå vad du har för uppsägningstid.
Är du osäker på vilket kollektivavtal du omfattas av eller vilken anställningsform du har? Då kan du ta kontakt med ditt lokala fackliga ombud eller Vision Direkt.
Har jag rätt att få veta mina kollegors löner?
Det beror på var du arbetar. Hos en del arbetsgivare räknas personalens löner som offentliga handlingar.
Om du är medlem i Vision kan du välja din bransch nedan för att läsa vad som gäller för just dig. Du måste vara inloggad som medlem för att kunna nå sidan.
Har jag rätt till löneökning varje år?
Du har rätt till ett årligt lönesamtal om din arbetsgivare har kollektivavtal med Vision och i samband med det ska din lön ses över. Det betyder däremot inte att du har rätt till en viss bestämd löneökning varje år. Detta beror på att din löneökning ska vara individuell enligt Visions avtal, vilket betyder att det bland annat är din erfarenhet, kompetens, prestation och resultat som ska styra din löneökning. Det är i det årliga lönesamtalet som du ska ha möjlighet att påverka din lön.
Om du vill veta mer om hur löneöversynen går till på din arbetsplats kan du ta kontakt med ditt lokala fackliga ombud.
Hur lång uppsägningstid har jag om min arbetsgivare säger upp mig?
Hur lång uppsägningstid har jag om min arbetsgivare säger upp mig? Det beror på vilken anställningsform du har och vilket kollektivavtal du omfattas av. Du kan börja med att titta i ditt anställningsavtal; där kan det stå vad du har för uppsägningstid.
Om du är osäker på vilket kollektivavtal du omfattas av eller vilken anställningsform du har kan du ta kontakt med ditt lokala fackliga ombud eller Vision Direkt.
Hur gör jag för att betala min medlemsavgift via autogiro eller e-faktura?
Om du loggar in på Mitt Vision, under Min profil, anmäler du enkelt att du vill betala din medlemsavgift via autogiro eller e‑faktura. Där fyller du bara i ditt clearing- och kontonummer för att anmäla autogiro, eller väljer vilken bank du har för att anmäla e‑faktura.
Hur mycket betalar jag i medlemsavgift om min inkomst varierar?
Hur mycket du betalar i medlemsavgift beror på hur hög genomsnittlig inkomst du har, om din inkomst varierar från månad till månad.
Hur loggar jag in på Mitt Vision om jag inte har BankID?
Om du inte har BankID kan du logga in på Mitt Vision med hjälp av användarnamn och lösenord, då får du en engångskod via sms. Ditt användarnamn är ditt personnummer med tolv siffror utan bindestreck.
För att kunna logga in med engångskoden via sms behöver du ha ett korrekt mobilnummer inlagt på Mina sidor. Har du inte varit inloggad tidigare kan du beställa ett nytt lösenord. Det gäller även om du har glömt ditt tidigare lösenord.
Behöver du hjälp med din inloggning är du välkommen att kontakta Visions medlemsenhet.
Hur begär jag utträde ur Vision?
Om du vill begära utträde finns det några saker som du behöver tänka på, beroende på varför du vill gå ur Vision. Du läser mer om dem och hur du går ut genom att logga in.
Som medlem kan du logga in och ta del av vår digitala rådgivning när det passar dig i Kunskapsbanken.
Chef Direkt – professionell rådgivning för chefer
Som chef och ledare kan du ofta hamna i situationer där du kan behöva snabb rådgivning. Som medlem i Vision Chef har du tillgång till Chef Direkt: en exklusiv och professionell rådgivning som finns tillgänglig precis när du behöver den.
Hos Chef Direkt kan du som chefsmedlem varje vardag få tips och råd om exempelvis anställningsvillkor, löner och förhandlingar. På vardagar svarar vi vanligen inom ett dygn.
Kontakta oss via mejl
Du som medlem är varmt välkommen att kontakta oss via mejl. För att vi ska kunna hjälpa dig behöver du mejla från den e-postadress du har registrerat hos oss. Logga gärna in för att kontrollera att dina kontaktuppgifter är uppdaterade.
Semestertider kan påverka svarstiderna
Under sommaren kan våra svarstider vara längre än vanligt. Tack för ditt tålamod!
Kontaktvägar
För chefsmedlemmar: chefdirekt@vision.se
Medlemsfrågor, avgifter eller ändring av uppgifter: medlem@vision.se
För utträde behöver du kontakta oss via telefon. Har du inte möjlighet att ringa mejla oss: uttraden@vision.se
Öppettider
Chef Direkt har öppet alla vardagar:
08.30–16.30
På klämdagar har vi stängt.