Hitta på sidan
Organisatorisk och social arbetsmiljö
Ingen ska behöva bli sjuk på grund av ohälsosam arbetsbelastning eller kränkande särbehandling på jobbet. Det är det som organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA) handlar om. Här hittar du verktyg för att jobba för en bättre arbetsmiljö på dessa områden inom det systematiska arbetsmiljöarbetet.

Organisatorisk och social arbetsmiljö regleras i föreskrifter
Arbetsmiljöverkets föreskrift om organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA) är AFS 2023:2: Planering och organisering av arbetsmiljöarbete. Föreskriften reglerar kunskapskrav och mål om arbetsbelastning, arbetstid och kränkande särbehandling.
Föreskriften förtydligar vad arbetsgivare och arbetstagare ska göra inom ramen för det systematiska arbetsmiljöarbetet (SAM) som alla arbetsgivare ska bedriva. OSA kompletterar SAM.
Arbetsgivaren ska regelbundet undersöka och bedöma vilka eventuella arbetsmiljörisker som kan förekomma i verksamheten, och vidta åtgärder för att komma till rätta med riskerna. Det gäller alltså hur verksamheten ska
- förebygga och hantera ohälsosam arbetsbelastning
- förlägga arbetstiden för att undvika ohälsa
- förebygga och hantera kränkande särbehandling.