Vision logotyp

Sök på något eller välj vad du vill göra genom populära genvägarna.

Hitta på sidan

Fysisk arbetsmiljö

Din fysiska arbetsmiljö kan handla om dina arbetsredskap, den lokal du vistas i, belysning, luft och buller. Arbetsmiljön ska vara anpassad både efter föreskrifter och rekommendationer och efter dig som person, så att du inte skadar dig eller blir sjuk av ditt arbete.

En kvinna och en man sitter i en soffa och arbetar.

Vad är fysisk arbetsmiljö?

Fysisk arbetsmiljö kan vara skrivbord och stolar, datorer, värme, utrymme, ventilation eller buller. Det finns utförliga regler och mätbara gränsvärden för hur din fysiska arbetsmiljö ska utformas.

Arbetsmiljöverket ger ut föreskrifter som reglerar det mesta i vår fysiska arbetsmiljö, ofta väldigt detaljerat. Arbetsgivaren är skyldig att veta vad som står i föreskrifterna och ansvarar för att reglerna följs.

Lokalerna som du jobbar i ska ha godkänd ventilation och din arbetsgivare ska förebygga hälsobesvär som kan orsakas av lokalen i sig. Det kan till exempel vara mögel, byggnadsmaterial, kemikalier eller att det inte är ordentligt städat. Din inomhusmiljö kan också vara påverkad av verksamhet i byggnaden som avger kemikalier eller har annan skadlig effekt.

Upplever du besvär som alltid förstärks när du befinner din i lokalen behöver du prata med din chef. Du kan också vända dig till ditt skyddsombud som kan framföra och anmäla problemen.

Luft och temperatur

Lufttemperaturen är en del av din fysiska arbetsmiljö. Vid lätt, stillasittande arbete bör lufttemperaturen ligga på 20–24 grader vintertid och 20–26 grader sommartid, enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter. Om den avviker från det under en längre tid bör det undersökas och vid behov åtgärdas. Det finns dock inga regler som uttryckligen kräver att arbetet ska avbrytas på grund av tillfälligt för låg eller för hög temperatur inomhus.

I extrema fall kan dock skyddsombudet utnyttja sin rätt att stoppa arbetet på arbetsplatsen om det behövs. Ta kontakt med din arbetsgivare eller lokala fackliga företrädare om arbetsmiljön inte känns bra.

Vid kortvariga värmeböljor där inomhustemperaturen är ungefär samma som utomhustemperaturen behövs normalt sett inga särskilda åtgärder, enligt föreskrifterna. Däremot kan det behövas åtgärder om det gäller arbeten där ökat riskbeteende kan innebära olycksfall.

Ljud och ljus

Det finns många fler faktorer som påverkar din inomhusmiljö. Ljud och ljus är två exempel.

Störande ljud kallas för buller. Det behöver inte vara skadliga ljud utan hit räknas också ljud som stör. Det kan vara telefonsamtal, trappor som kollegor går i, dörrar som slår eller ljud utanför lokalen som trafik eller flygplan. För mycket oljud på arbetsplatsen kan det leda till stress, trötthet och koncentrationssvårigheter. Det är därför viktigt att det finns tydliga direktiv för vad man får göra vart, speciellt i öppna kontorsmiljöer.

Rätt belysning för rätt arbetsuppgift är också viktig. Både för starkt och för svagt ljus kan orsaka problem. Grundregeln är att belysningen ska anpassas efter arbetsuppgifterna och dig som arbetstagare. Arbetsmiljöverket har en tabell som talar om hur stark luminans (ljusstyrka) som krävs för olika arbetsfunktioner. Det är viktigt att det finns tillgång till dagsljus men också att det går att skärma bort solljus om det behövs för arbetet.

Ergonomi – anpassa jobbet efter människan

En bra ergonomisk arbetsmiljö är mer än bra stolar och höj- och sänkbara skrivbord. Den fysiska arbetsmiljön ska vara anpassad efter dig som individ, den du är just nu – man eller kvinna, 25 eller 60 år, lång eller kort eller om du har någon funktionsnedsättning. Här pratar vi om tillgänglighet; arbetsgivaren ansvarar för tillgängligheten på arbetsplatsen.

När ditt arbete inte är anpassat efter dig riskerar du belastningsskador. Det är viktigt att se upp för tunga lyft, obekväma eller statiska arbetsställningar och ensidigt upprepat arbete till exempel vid datorn. Finns det dessutom fysisk eller mental stress ökar risken för belastningsskador ännu mer.

Digital arbetsmiljö

Till den digitala arbetsmiljön hör inte bara de datorer vi arbetar på. Allt ifrån digital information och kommunikation hör också hit. Din arbetsgivare ska kunna informera dig om hur du bäst och säkrast jobbar i den digitala miljön men också hur du bäst arbetar vid en bildskärm. Det är viktigt att du vet om vilka risker som finns och hur de går att förebyggas.

Hur kan vi hjälpa dig?

Undrar du något om dina villkor på jobbet? Här hittar du svar på vanliga frågor om allt möjligt som rör arbetslivet – och om vilket stöd du kan få av Vision.