Vision logotyp

Sök på något eller välj vad du vill göra genom populära genvägarna.

Hitta på sidan

Visions kansli – från Malmö till Luleå

På Visions kansli – våra olika kontor – finns anställda ombudsmän och andra experter. Vision har ett resurscenter i Stockholm och sju center som tillsammans bildar kansliet.

Visions resurscenter

I Stockholm finns Visions resurscenter. De anställda på resurscentret förhandlar och bevakar medlemmarnas intressen nationellt. Resurscentret driver också utvecklingsfrågor och central opinionsbildning.

Resurscentret består av olika funktioner:

Funktionen för kommunikation och marknad producerar och förmedlar information, kunskap och verktyg till stöd för medlemmar, förtroendevalda och Visions center i landet. En annan del av vårt ansvar är att ställa frågor och ta reda på fakta. Vi frågar kontinuerligt våra medlemmar vad de tycker om Visions verksamhet och service. Vi arbetar också mycket med undersökningar, marknadsanalyser, pressarbete och digitala kanaler.

Inom funktionen ryms totalt 5 enheter. Marknad och värvning, Kommunikation och innehåll, Digitala kanaler och Tidningsredaktionen.

Funktionen företräder medlemmars intressen på nationella, lokala samt internationella partsarenor. Den värnar och utvecklar partsmodellen tillsammans med med- och motparter. Funktionen företräder även medlemmar i förhandlingar och rättstvister, och utvecklar det fackliga innehållet kopplat till kollektivavtal och partsarbete i dialog med förtroendevalda och kansliet.

Inom funktionen ryms två enheter: Enheten för avtal och juridik och Enheten för samordnad förhandling.

Funktionen för verksamhetsstöd arbetar främst med intern service och support gentemot Visions kansliorganisation.

Vår verksamhet är fördelad mellan tre enheter: Ekonomi, IT och Serviceenheten. Även kapitalförvaltning ingår i vårt ansvar och ligger direkt under den administrativa chefen.

Medlemsstöd ger stöd och service till medlemmar och förtroendevalda i arbetsrättsliga och fackliga frågor, samt i frågor om medlemskap och medlemsavgift. Funktionen består av fyra enheter: Vision Direkt 1 och 2 samt Medlemsenheten 1 och 2.

HR-funktionens uppgift är att ge stöd och service till Visions chefer och medarbetare i det dagliga arbetet med personaladministration.

HR ska

  • utveckla och upprätthålla en gemensam personal- och lönepolitik
  • ansvara för personal-, löne- och reseadministration
  • biträda cheferna i rekryterings- och anställningsärenden
  • vara pådrivande i arbetet med arbetsmiljö, jämställdhet och kompetensutveckling
  • arbeta med personalsociala frågor och friskvård
  • tolka lagar och avtal.

Funktionen ansvarar för att ge strategiskt och operativt stöd till förbundsordförande, förbundsstyrelse och ledningsgrupp för att offensivt kunna leda förbundet. Stabsfunktionen ansvarar också för att ta fram och förmedla kunskap och budskap. Funktionen är aktiv i påverkans- och opinionsbildningsarbete och omvärldsbevakar med utgångspunkt från Visions prioriterade områden.

Inom Stabsfunktionen ryms tre enheter: Staben, Enheten för politik och påverkan och Press.

Staben

Staben ansvarar för stöd i de parlamentariska delarna av förbundets verksamhet, samt stöttar förbundsordförande och förbundsstyrelse i deras arbete. Staben ger också ledningsstöd i frågor om inriktning, verksamhetsplanering och uppföljning.

Politik och påverkan

Enheten tar fram och förmedlar kunskap och budskap, omvärldsbevakar och bedriver politikutveckling. Enheten ansvarar för att de prioriterade politikområdena målsätts och tar fram strategier för ett framgångsrikt påverkansarbete, både på lång och kort sikt.

Funktionen ansvarar för att leda och driva Visions nationella utbildningsverksamhet för förbundet förtroendevalda. Funktionen arbetar också med Visions satsning på ökad facklig styrka. I funktionen finns två enheter, Utbildningsenheten och Projektenheten.

Utbildningsenheten

Utbildningsenheten planerar, genomför och utvärderar Visions nationella utbildningsverksamhet för förbundets förtroendevalda. Vi svarar också för att ta fram, utveckla och kvalitetssäkra Visions nationella utbildningsutbud. Vidare ansvarar utbildningsenheten för rekrytering av kursledare, samt samordning och utbildning av kursledare och utbildare.

Projektenheten

Projektenheten jobbar med att utveckla Visions projekt, där ibland satsningen på ökad facklig styrka.

Kanslichef och ledningsgrupp

Visions center

Vision har sju center med anställd personal som ger stöd och service till avdelningar, klubbar och medlemmar i sina geografiska områden.

Vision Direkt

Vision Direkt är Visions personliga, fackliga och arbetsrättsliga rådgivning. Medlemmar och förtroendevalda kan ringa eller mejla Vision Direkt för att ställa frågor till kunniga rådgivare om allt som rör jobbet och Vision. Vision Direkt finns i Visions förbundshus i Stockholm.

Hur kan vi hjälpa dig?

Undrar du något om dina villkor på jobbet? Här hittar du svar på vanliga frågor om allt möjligt som rör arbetslivet – och om vilket stöd du kan få av Vision.