Hitta på sidan
Personligt brev – så skriver du
Hur skriver man ett personligt brev som gör intryck? Här får du tips om hur du kan skriva ditt personliga brev. Använd gärna vår mall för att lägga upp strukturen på ditt personliga brev.

Så skriver du ett bra personligt brev
Vad ska ett personligt brev innehålla? Ett personligt brev ska vara konkret och visa hur dina kompetenser matchar det som arbetsgivaren vill ha. Skriv därför ett personligt brev som är anpassat för just det jobbet du söker.
Motivera i brevet varför just du är lämpad för just det här jobbet och kommer att göra ett bra jobb. Argumentera för och visa på hur du kan tillföra något till organisationen, varför du vill jobba för just dem och varför de ska välja just dig.
Använd gärna Visions mall som en hjälp för att skriva ditt personliga brev.
Svårt att skriva personligt brev?
Som medlem i Vision får du tillgång till en AI-tjänst som hjälper dig att skräddarsy ditt cv och personliga brev.
eller
1. Framhäv din potential
Ett personligt brev måste lyfta fram dina fördelar gentemot andra sökande. Det handlar inte bara om vad du kan, utan också om vad du vill och vart du är på väg.
Se till att tydligt få fram varför det här är rätt jobb för dig. Hur är det här jobbet ett naturligt steg vidare i din karriär? Vad har du för kvaliteter som andra saknar?
2. Fokusera på arbetsgivaren
Varför vill du ha just det här jobbet, och på just den här arbetsplatsen? Visa att du känner till arbetsplatsen och förstår rollen du söker. Då visar du också att du är engagerad och har tänkt igenom ditt val.
Visa även att du förstår rollen genom att beskriva likheter med tidigare roller du har haft, de delar du ser mest fram emot eller vilka resultat du ser fram emot att uppnå.
3. Redovisa resultat och skapa trovärdighet
För att ditt brev ska vara trovärdigt behöver du föra fram att du verkligen kan det som rollen kräver. Utbildning och erfarenhet är en del av det, men du måste också berätta vem du är som person i din yrkesroll.
Använd dina egenskaper för att beskriva vem du är och vad du kan uppnå tack vare dem. Ge exempel på resultat från tidigare jobb och knyt samman dem med dina egenskaper. Då visar du att den förmågan ligger hos dig, och inte i slumpen eller tur. Vilka resultat kan dina egenskaper skapa?
4. Håll brevet aktivt, kort och korrekt
Hur långt ska ett personligt brev vara? Ett personligt brev bör inte vara längre än 3–4 stycken på cirka 7 rader var. Brevet ska rymmas på en A4-sida. Var därför kort och koncis i dina budskap och formuleringar, för att ändå få fram det du vill förmedla. Givetvis ska stavning och meningsbyggnader vara korrekta.
Hur formell du ska vara i tonaliteten beror på det jobb du söker. Ett tips är att hålla dig till samma tonalitet som i platsannonsen för jobbet och på organisationens webbplats.
5. Lägg till en bild
Lägg gärna in en bild i din ansökan. Det förstärker rekryterarens bild av vem du är och gör det lättare att skapa sig en bild av dig som person.