Vision logotyp

Sök på något eller välj vad du vill göra genom populära genvägarna.

Kontakta Vision

Behöver du komma i kontakt med oss på Vision? Nedan väljer du i vilken roll du kontaktar oss så vi kan ge dig bästa möjliga hjälp.

I vilken roll vill du kontakta oss?

Arbetsgivare

Vi har samlat de vanligaste frågorna och svaren för dig som behöver ta kontakt med Vision.

Frågor och svar

Om det finns lokala ombud för Vision på arbetsplatsen skickar du din kallelse till ombuden. Finns det inga lokala ombud kallar du Vision till förhandling genom att fylla i och skicka in formuläret nedan.

Du som arbetsgivare tecknar kollektivavtal genom att bli medlem i en arbetsgivar­organisationen. Då binder du dig till det kollektivavtal som arbetsgivarorganisationen tecknat med Vision. Från arbetsgivar­organisationen kan du också få rådgivning i arbetsrättsliga frågor, förhandlingsstöd och juridisk hjälp.

Det är ditt företags verksamhet som i första hand avgör vilket kollektivavtal som är lämpligt att teckna. Kontakta den arbetsgivar­organisation nedan som passar ditt företag bäst, så hjälper de dig vidare.

Vård- och omsorgsbolag

Ideella föreningar

Trossamfund och ekumeniska organisationer

Friskolor

Kommunalägda bolag

Ekonomiska föreningar, kooperativ

Du ansöker om ett migrationsyttrande på Migrationsverkets webbplats. Din ansökan går då automatiskt vidare till Vision. Du loggar in med bank-id och fyller i en blankett för antingen nytt anställnings­erbjudande, förlängning av anställning eller uppgifter om försörjning.

På Migrationsverkets webbplats finns information om vilka regler som gäller för att få ett arbetstillstånd. Där hittar du också kraven som finns på dig som arbetsgivare för att kunna anställa någon från ett land utanför EU. Där finns bland annat en steg-för-steg-instruktion inför anställning av en medborgare från ett land utanför EU/EES och Schweiz. Du hittar också hur du som arbetsgivare ska göra för att skapa ett anställnings­erbjudande för att personen ska kunna söka arbetstillstånd.

När du har fyllt i ansökningsblanketten bör du kontrollera att du angett följande punkter:

  • sjukförsäkring: Collectum eller Alecta
  • livförsäkring: exempelvis Collectum, Alecta, Bliwa, Folksam eller Skandia
  • trygghetsförsäkring: Fora eller Afa Försäkring
  • tjänstepensionsförsäkring: Collectum eller Alecta
  • om ni har kollektivavtal med Vision eller inte
  • marknadsmässig lön (du kan använda dig av Visions lönestatistik).

Du kan följa ärendet genom ärendenumret och får sedan svar på yttrandet via Migrationsverkets webbplats. Vision svarar inom fem arbetsdagar efter att vi tagit emot underlaget.

Har du övriga frågor om fackligt yttrande vid arbetstillstånd kan du kontakta oss på migrationsarenden@vision.se.

Du som arbetsgivare kan skapa och fylla i ett digitalt arbetsgivarintyg för en tidigare anställd som blivit arbetslös. Arbetsgivarintyget behövs för att kunna söka ersättning från a‑kassan.

Mer information om arbetsgivarintyg hittar du på A‑kassan Visions hemsida. A‑kassan och facket är två separata organisationer.

För att ansöka behöver du

  • få samtycke från den anställda som rehabiliteras
  • en beskrivning där orsak och syfte med rehabilitering framgår
  • underlag från företag som genomför rehabiliteringen, där det framgår vem som ska behandlas, åtgärd, tidsperiod, kostnad och ifall behandlingen genomförs digitalt
  • fylla i webbansökan för rehabiliteringsstöd på Afas webbplats.

För mer information behöver du ta kontakt med Afa Försäkring.

Ja, under vissa omständigheter kan du som arbetsgivare teckna hängavtal med Vision. Skicka in en ansökan om hängavtal.

I första hand rekommenderar däremot vi att ni går med i en arbetsgivar­organisation i stället för att teckna hängavtal. Då tecknar ni kollektivavtal via arbetsgivar­organisationen.

Att teckna hängavtal blir ofta både dyrare och krångligare än att gå med i en arbetsgivar­organisation. Medlemskapet i en arbetsgivar­organisation ger dessutom mer än bara kollektivavtalet. Till exempel får ni tillgång till rådgivning i arbetsrättsliga frågor, förhandlingsstöd och juridisk hjälp.

Vision kan ge ett fackligt yttrande vid ansökningar om arbetstillstånd. Här kan du se vad du som arbetsgivare ska göra för att få ett sådant yttrande.

Migrationsverkets e-tjänster för dig som är arbetsgivare

På Migrationsverkets webbplats kan du läsa om reglerna för arbetstillstånd och vilka krav som finns på arbetsgivare som ska anställa någon från ett land utanför EU. Bland annat finns en steg-för-steg-instruktion för att anställa en medborgare från ett land utanför EU/EES och Schweiz och hur du skapar ett anställnings­erbjudande för att personen ska kunna söka arbetstillstånd.

I Migrationsverkets e-tjänster kan du logga in med bank-id och fylla i en blankett för något av följande:

  • anställningserbjudande
  • nytt anställningserbjudande
  • förlängning av anställning
  • uppgifter om försörjning.

Kontrollera att du angett följande punkter i blanketten när du ansöker om fackligt yttrande:

  • marknadsmässig lön
  • sjukförsäkring: Collectum eller Alecta
  • livförsäkring, exempelvis Collectum, Alecta, Bliwa, Folksam eller Skandia
  • trygghetsförsäkring: Fora eller Afa
  • tjänstepensionsförsäkring: Collectum eller Alecta
  • om ni har kollektivavtal med Vision eller inte.

Handläggning av ärendet hos Migrationsverket

Du kan följa ärendenumret och får sedan svar på yttrandet via Migrationsverkets webbplats. Vision svarar inom fem arbetsdagar efter att vi tagit emot underlaget via Migrationsverkets e-tjänst.

Har du övriga frågor om fackligt yttrande vid arbetstillstånd? Mejla Vision på migrationsarenden@vision.se.

Hur kan vi hjälpa dig?

Undrar du något om dina villkor på jobbet? Här hittar du svar på vanliga frågor om allt möjligt som rör arbetslivet – och om vilket stöd du kan få av Vision.