×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden. 

Läs mer om medlemskapet

Glöm inte att gå med i a-kassan!

Läs mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?
Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

Sociala medier kräver en strategi och tar tid

2017-09-08

FRÅGA: Min förvaltningschef vill att vi ska börja använda sociala medier för att berätta om och marknadsföra verksamheten. Jag arbetar som föreståndare och badmästare i en hyggligt stor sim- och sporthall och har visserligen ansvaret för vår kommunikation men känner mig osäker på Facebook och liknande. Vi har ett konto på Facebook i hallens namn som aldrig riktigt fått fart. Chefen tycker att jag lika gärna kan använda mitt eget konto, är det vettigt?

Svar: Det finns verksamheter där uppdrag och person ligger nära varandra och där strateger inom media förmodligen skulle säga att det kan vara fördelaktigt att bygga kommunikationen runt personen. Det drar i så fall med sig en rad följdfrågor och vägval, exempelvis kring hur mycket hen kan dela med sig av personligt tyckande i flödet av mer arbetsrelaterade budskap och dialoger. När är det jobb och när är det privat då vi nästan alltid är uppkopplade, förväntas hen svara klockan 23:00? Det kan bli svårt att avgöra. Jag tycker därför att det är klokare att initialt tillämpa en försiktighetsprincip och använda ett konto i verksamhetens namn.  Särskilt om du idag känner dig tveksam till sociala medier.  Det tar tid att hitta rätt tonalitet för att kommunicera på nätet med dina målgrupper som simhallsbesökare och andra intresserade. Kanske vill du senare komplettera med en mer personlig profil under eget namn.

Det kommer också behövas en strategi. Vad syftar er närvaro på sociala medier till? Vad vill ni kommunicera eller ha en dialog kring? I vilka sociala medier ska ni föra dialogen? Inte minst kan det behövas en krisplan, vad gör ni om dialogen drar iväg åt ett håll som ni inte önskat eller tänkt er?

Du skriver att chefen vill att ni ska ”berätta om och marknadsföra verksamheten”. Det behöver ni förmodligen prata mer om eftersom närvaron på sociala medier kanske mer kan liknas vid en relation. En relation som kommer ta din arbetstid i anspråk för att underhålla och dialogen där kommer inte heller alltid att ske utifrån era egna villkor. När ska du vara närvarande på era sociala medier, hur mycket tid kan du använda till det och hur ska det prioriteras i förhållande till andra åtaganden? Det är viktiga saker att prata igenom både med din egen chef och med eventuella medarbetare som kanske också ska engageras i arbetet.

/ Jonas Karlsson, Nationellt ansvarigt för HR, Chef-och ledarskapsfrågor, Vision

Chefen i fokus

Visions tidning för dig som leder och utvecklar välfärden. Tanken är att du som chef ska bli inspirerad, stärkt och peppad i din ledarroll av läsningen.

Läs senaste numret

Vårt frågeforum