• I cockpit är det ingen större skillnad mot en vanlig helikopter. I kabinen ser den ut som en lite större vägambulans. Bår, övervakningssystem, syrgas och andra installationer, berättar Peter Nordkvist.

Arbetsmiljö

Hur snabbt är du uppe i luften?

15 april 2016

Peter Nordkvist, helikopterpilot på Svensk Luftambulans.

– Det varierar. Är det klarblå himmel och vi står vid helikoptern är vi iväg på tre minuter. Vid dåligt väder tar det längre tid.

Vid vilka händelser rycker ni ut?

– Vi har beredskap dygnet runt och har dimensionerat för tre till fyra larmflyg per dygn. Det är allt ifrån trafikolyckor till hjärtinfarkter och barn som ramlat och slagit sig i huvudet. Fördelen med helikopter är att vi kan flyga direkt till rätt instans. Om det till exempel är en neurologisk skada flyger vi till ett sjukhus med neurospecialitet.

Svensk Luftambulans växer snabbt. Fler landsting än Värmland, Dalarna och Västra Götaland ska gå in som delägare. Finns det några fördelar med det?

– Ju fler som är med och delar, desto lägre blir overheadkostnaderna. Men anledningen till att många vill vara med är väl just att det ägs av landstingen. Det blir en annan trygghet än när ambulanshelikoptern upphandlas till lägsta pris. Det har förekommit att buden blir så låga att bolag fått ekonomiska problem. Ambulanshelikoptern är en viktig samhällsresurs så det är bra om man inte hamnar i en sådan situation.

Och ni ska bilda egen Visionsklubb. Varför?

– Svensk Pilotförening är inte avtalspart i kollektivavtalen med landstingen. Så vi sökte ett annat fackförbund som kan ta hand om oss och kom i kontakt med Vision.

Men skiljer sig inte piloters arbetsvillkor ganska mycket från andra landstingsanställdas?

– Många saker är samma. Men till exempel följer vi flygarbetstidslagen och Europeiska luftfartsmyndighetens regler för hur mycket vi får jobba. Det är ganska stor skillnad jämfört med de flestas arbetstider. Och avtalet måste anpassas efter att vi inte får arbeta efter 60 år.

Några fackliga frågor ni behöver bevaka?

– Som pilot måste du göra en läkarundersökning två gånger per år och hittar de något fel på dig kan du bli av med flygcertifikatet. Och då har du plötsligt inget jobb. Vi har en försäkring som ger pengar om det skulle inträffa och bevakar så att det inte blir några diskussioner om den förmånen.

Peter Nordkvist

Titel: Helikopterpilot.
Arbetsplats: Karlstad flygplats, ibland även på Svensk Luftambulans andra baser i Mora och Göteborg.
Ålder: 43 år.
Familj: Fru och tre barn.
Fritid: Jagar och försöker hinna med att spela golf.