Frikyrkolöner upp 5,5 procent

Fackförbundet SKTF har träffat en överenskommelse om nya löner och anställningsvillkor i frikyrkorna för perioden 1 maj 2011 till 30 april 2013.

Löneökningsutrymmet blir lägst 2 procent för 2011 och lägst 3,5 procent för 2012, vilket ligger över genomsnittet. Motpart är Arbetsgivaralliansen, bransch Trossamfund och Ekumeniska Organisationer. Avtalet berör drygt 1 000 medlemmar i SKTF.

Överenskommelsen innehåller i övrigt bland annat:

• Ett föräldrapenningtillägg under fem månader tills barnet fyller åtta år
  • Kompetensutvecklingen för medarbetarna ska öka genom att denna ska planeras i utvecklingssamtal och arbetsplatsträffar. En individuell kompetensplan ska göras för varje anställd vid det årliga utvecklingssamtalet.
  • Arbetstagare med förtroendearbetstid får en arbetsfri helg per månad, i huvudsak berör det pastorer och diakoner.
  • Präster och diakoner erbjuds yrkeshandledning som arbetsgivaren betalar.
  • Lägstalönen höjs från 16.500 kr till 17.200 kr från 1 maj 2011 samt ytterligare en höjning till 17.800 kr från 1 maj 2012.
  • Gemensam rekommendation kring bilersättningen. Arbetsgivaren står för självrisken vid skada.

- Vi är nöjda med det nya avtalet. Det är viktigt att de anställda i frikyrkorna får en kompetensutveckling och att lönenivån höjs. Det kan inte bara vara ett kall att arbeta i frikyrkan. Man måste också kunna ha en dräglig löneutveckling, vilket det här avtalet öppnar för, säger Kurt Blomqvist, förhandlande ombudsman på SKTF för det nya frikyrkoavtalet.

- Jag är glad för att vi fått gehör för kompetensutveckling, yrkeshandledning och bilersättningsfrågan, även om vi inte nådde ända fram. Att vi kan enas om gemensamma rekommendationer när det gäller bilersättning tror jag kommer att hjälpa många. Den generösare föräldralönen känns också mycket bra, säger Thomas Dahl ordförande för SKTF Ekumeniska.

- De bästa bitarna i avtalet är bilersättningen och att församlingarna nu får bättre möjligheter att genomföra individuella lönesamtal med alla anställda, säger SKTF-medlemmen och EFS-prästen Anita Lundqvist i Boliden.

För mer information, kontakta Kurt Blomqvist på tel 070 568 24 42, Thomas Dahl, ordförande SKTF Ekumeniska på tel 013-102989 och Anita Lundqvist på tel 072-241 07 54.