SKTFs solidaritetsfond stöder fängslade kollegor i Turkiet

Fackförbundet SKTF har inrättat en solidaritetsfond. Fonden ska samla in och fördela pengar till solidaritetsinsatser världen över. Just nu har en insamling påbörjats till förmån för befolkningen i Pakistan och för fackligt aktiva som fängslats i Turkiet. I Pakistan har en våldsam katastrof inträffat. I det omfattande hjälparbetet spelar det nationella facket stor roll men de behöver hjälp. Därför samlar SKTF nu in medel till sin solidaritetsfond.

I Turkiet är de fackliga rättigheterna satt på undantag och fackligt aktiva har fängslats.

- Ferit och Belkiza Epözdemir har fängslats på grund av deras fackliga engagemang. De är förtroendevalda i ett av SKTFs turkiska systerförbund; Tum Bel Sen. De har tre barn, Rozerin 3 år, Raperin 9 år och Rumet 12 år. Barnen, som nu bor hos grannar till familjen, har varit åtskilda från sina föräldrar i flera månader. De behöver vårt stöd, säger SKTFs förbundsordförande Eva Nordmark.

- Vi får aldrig ta demokratin för given. Vi lever i en värld där det tyvärr är allt annat än självklart med demokrati, yttrandefrihet samt mänskliga och fackliga rättigheter för alla. Den turkiska regeringens agerande mot fackföreningsaktiva är helt oacceptabelt. SKTF kräver att de turkiska myndigheterna respekterar mänskliga och fackliga rättigheter, och att de som en konsekvens av detta, friger fängslade fackliga företrädare.

Medlemmar, förtroendevalda och allmänheten kan bidra till SKTFs solidaritetsfond genom ett bidrag via Plusgiro: 56 12 12-2

För mer information kontakta SKTFs ordförande Eva Nordmark på mobilnummer 070 624 13 11

SKTF är ett partipolitiskt oberoende fackförbund med drygt 160 000 medlemmar. Våra medlemmar är offentligt och privat anställda med anknytning till kommun, landsting eller kyrka. SKTF kan spelreglerna på arbetsmarknaden och står bakom dig när du vill ha stöd. SKTF ingår i TCO, som är Sveriges största tjänstemannaorganisation med 1,2 miljoner medlemmar.

Presschef Peter Bloch, mobil 070-255 13 37