SKTF säger upp avtal i förtid

- Sedan många år har vi haft sifferlösa avtal med Vårdföretagarna. Det gäller personal i de privata vård-, behandlings- och omsorgsföretagen. Men de enskilda arbetsgivarna lever inte upp till kollektivavtalen. Därför säger vi nu ensidigt upp dem, säger Ellen Simonsson, förhandlingsansvarig på SKTF för Vårdföretagarna.

SKTF har följt upp det lokala avtalsarbetet och det visar på stora brister. 30 procent av medlemmarna har inte fått någon löneförhöjning alls i fjol och det visar att sifferlösa avtal på det här området inte funkar lokalt. Den centrala arbetsgivarorganisationen Vårdföretagarna/Almega har uppenbarligen inte lyckats med att styra upp löneavtalsarbetet på de lokala arbetsplatserna. Inom den privata vårdsektorn har SKTF tecknat tre avtal med Vårdföretagarna. Två av avtalen går ut i år och det tredje i december 2011. Det sistnämnda täcker de stora vårdbolagen, behandlingsverksamheter och äldreomsorg. Det avtalet säger nu SKTF upp drygt ett och ett halvt år innan det går ut.

- Det här är första gången som SKTF säger upp ett avtal i förtid på grund av att det inte fungerar. Anledningen är att alltför många medlemmar inte haft acceptabla löneökningar de senaste åren. SKTF har en positiv grundsyn på sifferlösa avtal och det har också Vårdföretagarna, åtminstone när man har hör deras ledning uttala sig. Men sifferlösa avtal betyder inte att man ska ha sämre löneutveckling än med traditionella avtal, vilket nu är fallet för många av våra medlemmar, säger Anders Hammarbäck, förhandlingschef på SKTF.

För mer information, kontakta Anders Hammarbäck på tel 070 689 64 71, eller Ellen Simonsson på tel 070 27 27 257.

Fackförbundet SKTF (SKTF) organiserar anställda i kommun eller landsting som arbetar med välfärdstjänster eller till stöd för den kommunala demokratin. Inom skola, vård och omsorg omfattas även anställda i privatägda verksamheter. SKTF organiserar vidare de som är verksamma i bolag och stiftelser inom det kommunala området samt inom Svenska kyrkan och ekumeniska organisationer.

Presschef Peter Bloch, mobil 070-255 13 37
Pressekreterare Christian Örjestål, mobil 070-280 86 94