Nytt avtal klart för Svenska kyrkan

2008-04-02 14:00

- Jag är jättenöjd med det nya avtalet som innebär en satsning på våra yngre medlemmar i Svenska kyrkan. Anställda som är under 40 år får nu förlängd semester med två dagar per år. Dessutom förbättras ersättningen för föräldralediga. Det har varit ett par av våra viktigaste krav, säger Eva Nordmark, ordförande i fackförbundet SKTF, som har 4 500 medlemmar i Svenska kyrkan.

De yrkeskategorier som berörs av avtalet är bland andra präster, chefer, diakoner, församlingspedagoger och administrativ personal i Svenska kyrkan.

Avtalet är treårigt och innebär löneökningar för åren 2008, 2009 och 2010 på lägst 3,4 procent, 3,5 procent och 2,7 procent för respektive år.

- Det är en ökning som väl motsvarar den övriga arbetsmarknaden. Vi är också överens om att utveckla samtalsmodellen och öka medlemmarnas inflytande över lönen, säger Anders Hammarbäck, förhandlingschef i SKTF.

Avtalet innebär också förbättringar när det gäller arbetstidsfrågorna. Bland annat kompensation för bruten dygnsvila, förbättrade ersättningar för dem som arbetar inom lägerverksamhet med19 procent samt en höjning av övrig ersättning med 11 procent.

- Vi är väldigt glada över att förhandlingarna varit så konstruktiva. Arbetsgivaren har insett att villkoren måste bli bättre om Svenska kyrkan ska kunna rekrytera nya medarbetare när vi nu står inför stora pensionsavgångar, säger Kurt Blomqvist, förhandlande ombudsman i SKTF.

För mer information kontakta Anders Hammarbäck, förhandlingschef, 070-689 64 71 eller Kurt Blomqvist, förhandlande ombudsman, tfn 070- 568 24 42.

Fackförbundet SKTF (SKTF) organiserar anställda i kommun eller landsting som arbetar med välfärdstjänster eller till stöd för den kommunala demokratin. Inom skola, vård och omsorg omfattas även anställda i privatägda verksamheter. SKTF organiserar vidare de som är verksamma i bolag och stiftelser inom det kommunala området samt inom Svenska kyrkan och ekumeniska organisationer.

Presschef Peter Bloch, mobil 070-255 13 37
Pressekreterare Maria Martinsson, mobil 070-655 50 48