Allmänheten negativ till regeringens förslag om sjukförsäkringen

2008-03-27 08:00

Regeringens proposition om en ny sjukförsäkring som idag överlämnas till riksdagen riskerar att fasa ut sjukskrivna från arbetsmarknaden, snarare än att förbättra möjligheterna att återgå till arbete. Det menar fackförbunden SKTF och Unionen, som idag presenterar en opinionsundersökning om allmänhetens syn på regeringens förslag.

En färsk opinionsundersökning som fackförbunden SKTF och Unionen låtit Novus Opinion genomföra med 1000 personer under påskhelgen visar att allmänheten är starkt kritisk till förslaget. Vi ställde frågan vilket område man anser att regeringen bör prioritera för att sjukskrivna ska komma tillbaka snabbare i arbetslivet. Bara 6 procent tycker att regeringen bör prioritera kortare och tydligare tidsgränser innan rätten till sjukersättning prövas. Hela 65 procent tycker att regeringen istället borde prioritera att stärka det förebyggande arbetet och den individuella rehabiliteringen. (21 procent tycker båda alternativen är lika bra).

Resultatet visar också att två av tre säger nej till förslaget att tvingas byta arbetsuppgifter efter tre månaders sjukskrivning och tre av fyra säger nej till förslaget att begära tjänstledigt och söka annat arbete efter sex månaders sjukskrivning.

- När såväl tunga remissinstanser som allmänheten sågar förslaget bör regeringen tänka om. Man bör istället satsa mer på förebyggande arbetsmiljöarbete liksom på utökad rehabilitering i ett tidigt skede, säger Eva Nordmark, ordförande i SKTF.

- Regeringens förslag är ett lapptäcke som redan fallit sönder. Det måste arbetas om i sin helhet i en bred parlamentarisk utredning. Vi vill se en rehabiliteringsförsäkring inom ramen för sjukförsäkringen kopplat till en kvalitetssäkrad företagshälsovård, säger Unionens andre vice ordförande Cecilia Fahlberg.

För ytterligare kommentarer kontakta Eva Nordmark SKTF, 070- 624 13 11, eller Cecilia Fahlberg, Unionen, 070- 316 67 16.

Fackförbundet SKTF (SKTF) organiserar anställda i kommun eller landsting som arbetar med välfärdstjänster eller till stöd för den kommunala demokratin. Inom skola, vård och omsorg omfattas även anställda i privatägda verksamheter. SKTF organiserar vidare de som är verksamma i bolag och stiftelser inom det kommunala området samt inom Svenska kyrkan och ekumeniska organisationer.

Presschef Peter Bloch, mobil 070-255 13 37
Pressekreterare Maria Martinsson, mobil 070-655 50 48