Varför inte låta administratörerna operera?

2007-03-09 10:00

Pressmeddelande

I Stockholmsmedia läckte det i januari ut att Stockholms läns landstings majoritet planerar stora nedskärningar i administrationen. SKTFs avdelning i Stockholms län lät då genomföra en medlemsundersökning om hur medlemmarna upplevde hotet från ännu en nedskärningsvåg.
1500 medlemmar, ungefär hälften, svarade på medlemsundersökningen. Om nedskärningarna genomförs så svarar medlemmarna att:

Undersökningen bekräftar den bild som är känd från annan forskning, nämligen att läkarna inte bara ägnar sin tid åt patienter utan också skriver journaler, tar emot telefonbokningar och bokar patienttider.

- För medborgarna i Stockholms län är det viktigaste att läkarna har tid att ägna åt patienterna. Det är slöseri med resurser att låta välbetalda läkare sitta i timmar framför datorn eller svara i telefon. Att snabbt få träffa en läkare när man är sjuk är det primära. Det kan man åstadkomma genom att ha en bra service bakom läkarna. Det blir helt kontraproduktivt ur medborgarnas synvinkel att lasta över ännu mer administration på läkarna, som ju blir resultatet om man minskar på administrationen, säger Kathryn Valtersdotter, ordförande för SKTFs landstingsavdelning.

För mer information, kontakta Kathryn Valtersdotter på tel 070-484 32 61

Peter Bloch, presschef, 070 255 13 37
Ann-Marie Prhat, pressekreterare, 070-240 95 96

Läs rapporten (pdf)

Fackförbundet SKTF organiserar anställda i kommun eller landsting som arbetar med välfärdstjänster eller till stöd för den kommunala demokratin. Inom skola, vård och omsorg omfattas även anställda i privatägda verksamheter. SKTF organiserar vidare de som är verksamma i bolag och stiftelser inom det kommunala området samt inom Svenska kyrkan och ekumeniska organisationer.