SKTFs avtalskrav för Svenska kyrkan överlämnade

2007-12-19 14:00

Idag har avtalskraven från SKTF överlämnats till Svenska kyrkans Församlingsförbund. Avtalet berör 4600 medlemmar i Svenska kyrkan. Det nuvarande avtalet går ut den 1 april 2008.

SKTF vill uppnå följande:

Höjda löner för Svenska kyrkans anställda i nivå med övriga arbetsmarknaden. Alla anställda ska ha ett årligt lönesamtal med sin chef. Man ska veta varför man har den lön man har och vad man kan göra för att höja den. Cheferna måste få tydligare mandat och rätt förutsättningar att sätta lön på ett professionellt och konsekvent sätt. Längre semester för fler. Anställda som fyllt 30 år ska få sex semesterdagar utöver semesterlagens 25 dagar. Idag gäller det anställda som fyllt 40 år. Bättre villkor för föräldralediga Föräldrapenningtillägg på 10 procent av månadslönen ska ges under sex månader - idag är det två månader. Präster med oreglerad arbetstid ska ha en genomsnittlig arbetstid förkortad till 38 timmar.

– SKTF vill utveckla samtalsmodellen i löneavtalet för att ge våra medlemmar ökat inflytande över sin lön. Målet är att uppnå jämställda och konkurrenskraftiga löner och anställningsvillkor fria från diskriminering, säger SKTFs ordförande Eva Nordmark.

– För att klara konkurrensen om arbetskraften i framtiden är det särskilt angeläget att uppmärksamma ungas förväntningar på goda arbetsvillkor. Vårt krav på förbättrade villkor för föräldralediga samt fler semesterdagar för unga gör Svenska kyrkan till en mer attraktiv arbetsgivare, säger Eva Nordmark.

För ytterligare information kontakta Eva Nordmark, 070- 624 13 11 eller SKTFs förhandlingschef Anders Hammarbäck, 070- 689 64 71.

Fackförbundet SKTF (SKTF) organiserar anställda i kommun eller landsting som arbetar med välfärdstjänster eller till stöd för den kommunala demokratin. Inom skola, vård och omsorg omfattas även anställda i privatägda verksamheter. SKTF organiserar vidare de som är verksamma i bolag och stiftelser inom det kommunala området samt inom Svenska kyrkan och ekumeniska organisationer.

Presschef Peter Bloch, mobil 070-255 13 37
Pressekreterare Maria Martinsson, mobil 070-655 50 48