SKTF välkomnar förslag om positiv särbehandling

2006-02-24 13:00

Idag överlämnade den statliga diskrimineringskommittén sitt slutbetänkande till regeringen. Kommittén föreslår att det ska bli tillåtet med positiv särbehandling av personer med invandrarbakgrund i arbetslivet. Fackförbundet SKTF anser att förslaget är mycket positivt.

– Inom fackföreningsrörelsen måste vi våga se de praktiska svårigheter som finns på dagens arbetsmarknad. För att bryta den etniska diskrimineringen behövs aktiva åtgärder, därför måste positiv särbehandling bli tillåtet, säger Eva Nordmark, ordförande i SKTF.

– Positiv särbehandling är inte den enda metoden, men det är ett litet steg som, tillsammans med andra, kan utgöra en positiv utveckling mot ett integrerat arbetsliv.

– Möjligheten för en arbetsgivare att själv välja att anställa någon från en etnisk minoritet, före någon med likvärdiga meriter och svensk bakgrund, kan inte utgöra något avgörande hot för situationen på arbetsmarknaden eller för enskilda individer.
– Att avfärda förslaget om positiv särbehandling med argument om att det strider mot likabehandling tyder på bristande insikt om situationen på arbetsmarknaden. Den "likabehandling" som eftersträvas tillämpas idag på ett sätt som ständigt gynnar personer födda i Sverige med ett svenskklingande namn och utseende.

För ytterligare kommentarer kontakta SKTFs ordförande Eva Nordmark, tfn 070 - 624 13 11.

SKTF är ett partipolitiskt obundet fackförbund för offentligt och privat anställda tjänstemän med anknytning till kommun, landsting eller kyrka. Vi är 180 000 medlemmar.

Pressombudsman Maria Martinsson tel 08-789 64 77, mobil 070-655 50 48

SKTF Kungsgatan 28 A, Box 7825, 103 97 Stockholm. www.sktf.se. sktf@sktf.se