SKTF föreslår Lex Realia i socialtjänsten

2006-08-25 09:00

Inför Lex Realia, en ny lag för socialtjänsten. En sådan lag skulle innebära en skyldighet därmed ett stöd för socialarbetare att, oavsett lokal politisk majoritet och ekonomiska förutsättningar, uttrycka sin professionella bedömning i varje ärende som man ska fatta beslut om.

Svensk socialtjänst har i medierna kritiserats hårt vid ett antal tillfällen under senare år. Det har handlat om brist på insatser, om felaktiga insatser, om inga insatser alls. Kritiken har fallit tillbaka på de anställda i socialtjänsten, och det har sagts att dåliga kunskaper skulle vara förklaringen: socialtjänsten ser inte barn som far illa, kan inte tala med barn, har för lite kunskap om sina målgrupper, känner inte igen psykiatriska störningar, etc.

- Att en debatt förs om socialtjänsten är väldigt bra, men den leder ingen vart om man tror – och svepande påstår – att problemet bygger på någon allmän brist på kunskap. För så är det inte, säger Yvonne Ahlström, ombudsman på SKTF. Sanningen måste i stället sökas i det system som socialtjänsten verkar. Då ser man att många händelser som uppmärksammats i själva verket beror på att den ansvarige socialarbetaren inte fått gehör i socialnämnden för sitt förslag till insatser, ett förslag baserat på kunskap, beprövad metodik och diskussioner med kollegor och chefer, fortsätter hon.

- Att socialarbetare får möjligheter att utöva ett professionellt arbete är grundläggande för samhällets stöd till de mest utsatta, säger Yvonne Ahlström, ombudsman på SKTF. Det kan röra ett barn som far illa i sin hemmiljö eller en arbetslös som har svåra alkoholproblem. För att kunna ge rätt stöd föreslår socialarbetaren en viss insats utifrån sin utbildning, kunskap och erfarenhet. Problemen är inte sällan komplicerade och kräver genomtänkta åtgärder. Men när lokalpolitikerna, ofta i en socialnämnd, tar ställning till den föreslagna insatsen händer det inte sällan att beslutet blir ett helt annat, fortsätter Yvonne .

- Därför föreslår vi i SKTF Lex Realia, en ny lag för socialtjänsten, säger Yvonne Ahlström. En sådan lag skulle innebära en skyldighet för socialarbetare att, oavsett lokal politisk majoritet och ekonomiska förutsättningar, uttrycka sin professionella bedömning i varje ärende som man ska fatta beslut om.

- Med Lex Realia skulle ansvarsfördelningen mellan kommunpolitiker och socialarbetare bli tydligare. Det skulle gynna medborgare som är i behov av hjälp, värna det professionella socialarbetet och göra socialtjänsten bättre, säger Yvonne Ahlström.

Yvonne Ahlström
Ombudsman för yrkesfackliga frågor i SKTF
Mobil 070-582 09 40

Annica Skoglund
Socionom och styrelseledamot i SKTF
Mobil 070-947 50 32

SKTF är ett partipolitiskt obundet fackförbund för offentligt och privat anställda tjänstemän med anknytning till kommun, landsting eller kyrka. Idag är vi drygt 170 000 medlemmar.

Presschef Karin Ottosson tfn 08- 789 63 78, mobil 070-317 63 78