Pressinbjudan

2006-05-31 08:28

Praktik för bildning, praktik för arbete
SFS och Tria bjuder in till konferens om praktik och arbetsintegrerat lärande

Sveriges förenade studentkårer (SFS) och Tria, ett fackligt samarbete mellan SKTF,

HTF och ST, bjuder in till en konferens om praktik och arbetsintegrerat lärande.Förbättrar praktik lärandet och ger det utbildningen en naturlig koppling till arbetsmarknaden, utan att vi behöver tumma på den akademiska friheten eller bildningsidealet? Hur ska fler studenter kunna få praktik i sina utbildningar? Är det bara i vissa utbildningar som det är lämpligt, eller möjligt, med praktik? Vem ska betala, och hur ska vi förhindra att praktiserande studenter bara blir en billig ersättning för ordinarie anställda?

Bland talarna finns bland andra Anna Ekström ordförande i SACO, Eva Nordmark, ordförande i SKTF samt Magnus Kendel, Almega.

Tid: onsdag 31 maj kl. 10-16.30
Plats: SKTF, Kungsgatan 28 A, Stockholm

Några programpunkter:

10.00 SFS tillträdande ordförande Elin Rosenberg hälsar välkommen

10.20 SKTFs förbundsordförande Eva Nordmark hälsar välkommen

10.40-12.10 Paneldiskussion med Kristoffer Burstedt, vice ordförande SFS, Anna Ekström ordförande SACO och Magnus Kendel, Almega

13.00-13.45 Lars Svensson, Professor Göran Olsson och Professor Per-Olof Thång från Högskolan Väst berättar om Arbetsintegrerat lärande som verksamhetsprofil, pedagogisk ideologi och forskningsfält

Utöver detta arrangeras parallella seminarier om bl.a. mentorskap och studenternas perspektiv på praktik under utbildningen.

Välkomna!

För ytterligare information om kontakta Maria Martinsson, pressombudsman SKTF, tfn
070-65 55 048.