Orimliga vigningsregler för diakoner

2006-06-09 15:30

Det är dags för sommarens diakonvigningar. De blivande diakoner som inte lyckats få en anställning före vigningen riskerar dock att hamna i en moment 22-situation. Har man ingen tjänst får man inte vigas, och är man inte vigd får man inte arbeta som diakon. Detta är helt orimligt, anser fackförbundet SKTF, som har över 300 diakoner som medlemmar.

Som diakonkandidat har man efter avslutad profilutbildning en lång och gedigen utbildning och är färdig att vigas och börja arbeta i Svenska kyrkan. Men med nuvarande regler riskerar enskilda individer att komma i kläm, och kan tvingas vänta långa perioder på nästa vigningstillfälle.

– Ingen annan svensk högskoleutbildning kan kräva att studenten har en anställning innan hon eller han kan ta ut sin examen. Men det kräver man av diakonerna, och det är inte rimligt, säger Stefan Sikström, ombudsman för Svenska kyrkans personal inom SKTF.

– Kravet på att ha en tjänst före vigningen bör tas bort så att alla som är klara och godkända på utbildningen kan vigas till diakoner. Det är ett krav som flera gånger framförts av diakonstudenter.

– Ett introduktionsår efter vigningen är en annan bra lösning. Om diakonerna skulle behandlas på samma sätt som prästerna, som har ett introduktionsår direkt efter prästvigningen, skulle problemet vara borta. Det finns heller ingen anledning att göra skillnad på de två vigningstjänster som finns i Svenska kyrkan.

För ytterligare kommentarer kontakta Stefan Sikström, ombudsman för Svenska kyrkans personal inom SKTF, tfn 070-519 78 56.

SKTF är ett partipolitiskt obundet fackförbund för offentligt och privat anställda tjänstemän med anknytning till kommun, landsting eller kyrka. Vi är 180 000 medlemmar.

Pressombudsman Maria Martinsson tel 08-789 64 77, mobil 070-655 50 48

SKTF Kungsgatan 28 A, Box 7825, 103 97 Stockholm. www.sktf.se. sktf@sktf.se