Jobboffensiven kom av sig innan den ens hunnit börja

2006-10-16 16:09

SKTFs ordförande Eva Nordmark kommenterar regeringens höstbudget:

- Regeringen vann valet på jobbfrågan och jag hade förväntat mig mer. Denna budget visar dessvärre att jobboffensiven kommit av sig innan den ens hunnit börja, säger SKTFs ordförande Eva Nordmark.

- Det är nödvändigt att förnya arbetsmarknadspolitiken. Jag är övertygad om att bättre resultat skulle kunna nås genom ett större lokalt inflytande över de arbetsmarknadspolitiska resurserna. Lägg över en del av pengarna till kommunerna för att i samarbete med det lokala näringslivet ta tillvara den kreativitet och utvecklingskraft som finns i vårt land. Våga tillåta och prova nya metoder och satsningar i friare former.

- Det finns en stor potential i nya jobb inom välfärdsbranschen. Behoven hos de äldre och en stor köpkraft hos många i fyrtiotalistgenerationen innebär att det finns en stor potential att utveckla tilläggstjänster.

Regeringen satsar 1,9 miljarder i äldreomsorgen. I paketet ingår ett investeringsstöd för utbyggt äldreboende, en frittval-reform och en värdighetsgaranti för att säkerställa en miniminivå för såväl den medicinska som den sociala omsorgen.

- Satsningen är helt beroende av att de som leder verksamheten i kommunerna idag får rätt förutsättningar. Annars riskerar införandet av miniminivåer och fria val att haverera, säger Eva Nordmark. Jag har idag bett om en spontan reaktion, på regeringens budget, från 1200 av våra chefer och biståndsbedömare i äldreomsorgen. Svaren haglar in och vi återkommer med resultaten imorgon, tisdag.

- Det ska bli intressant att se hur förslaget om hushållsnära tjänster kommer att tas emot av våra medlemmar, som ofta har svårt att få ihop sitt livspussel. Vi hoppas att förslaget kan bidra till att göra fler svarta jobb vita.

- Det är fel att finansiera skattesänkningen med försämringar i a-kassan. Genomförs a-kasseförslagen, genom att ersättningen i a-kassan sänks och egenavgifterna höjs, kommer det bli ännu viktigare för många människor att vara med i facket med den trygghet och de inkomstbortfallsgarantier facken arbetat fram, avslutar Eva Nordmark.

För ytterligare kommentar kontakta Eva Nordmark, 070- 624 13 11.

SKTF är ett partipolitiskt obundet fackförbund för offentligt och privat anställda tjänstemän med anknytning till kommun, landsting eller kyrka. Idag är vi drygt 170 000 medlemmar.
Kontakta pressombudsman Ann-Marie Prhat mobil 070-655 50 48, presschef Karin Ottosson mobil 070-31 76 378.