Förnyelse och framtid för den nordiska välfärdsmodellen

2006-06-29 13:32

Nordiska Tjänstemannarådet (NTR) vill att invånarna ska ha snabb och enkel tillgång till goda välfärdstjänster. Det är helt nödvändigt för att säkra den nordiska välfärdsmodellen för framtiden. De nordiska länderna ska ligga kvar i världstoppen när det gäller konkurrenskraft, teknologi och kreativitet, så att människor ges anledning till att utvecklas både i arbetslivet och privat.

Offentliga tjänster av god kvalitet uppstår i mötet mellan anställda och användare. I arbetet med att utveckla det offentliga tjänstutbudet är det därför helt nödvändigt att söka lokala lösningar på lokala utmaningar.

Politikerna ska definiera tydliga mål för tjänsteutbudet och sörja för nödvändiga ekonomiska och mänskliga resurser.

De offentliga tjänsterna måste utföras effektivt. Rätta tjänster måste utföras på rätt sätt av medarbetare med riktig kompetens så att invånarnas behov tillgodoses.

De anställda är den viktigaste resursen i arbetet med att utveckla tjänsterna. De känner till användarnas behov och är därför en viktig förutsättning för ökad kvalitet och effektivitet i tjänsteutbudet. De enskilda medarbetarna har ansvar för att arbetet utförs etiskt och professionellt. Medarbetarna måste ha nödvändig kompetens och garanteras facklig utveckling genom hela yrkeslivet.

Gott ledarskap är avgörande för att lyckas med att förnya välfärdstjänsterna. Ledarens viktigaste uppgift är att inspirera och vägleda medarbetarna och använda de samlade mänskliga resurserna. Medarbetarna måste ges utrymme till att finna lösningar som tillfredsställer både användare och uppdragsgivare.

NTR-konferensen 15 – 18 juni 2006
Storforsen i Norrbotten, Sverige

NTR är ett nätverk för partipolitiska, oberoende arbetstagarorganisationer i de nordiska länderna och representerar över 400 000 anställda som arbetar med välfärdstjänster.

För ytterligare kommentarer kontakta Dan Nielsen, tel 070.3186317

SKTF är ett partipolitiskt obundet fackförbund för offentligt och privat anställda tjänstemän med anknytning till kommun, landsting eller kyrka. Idag är vi drygt 170 000 medlemmar.

Presschef Karin Ottosson tfn 08- 789 63 78, mobil 070-31 76 378